Banner Portal
O lugar da holófrase nos estudos de aquisição da linguagem
PDF

Palavras-chave

Holófrase. Linguagem.

Como Citar

SCARPA, Ester Mirian. O lugar da holófrase nos estudos de aquisição da linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 51, n. 2, p. 187–200, 2011. DOI: 10.20396/cel.v51i2.8637211. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637211. Acesso em: 30 jun. 2024.

Resumo

This article revisits the concept of holophrase (the use of a single word to express a complex idea) in early child language and argues that the founding questions posited by the study of oneor single-word utterances are still challenging in the field of Language Acquisition. Holophrases generally imply previous syntactic, semantic or pragmatic knowledge projected onto single-word utterances. Some core issues stemmed from approaches of holophrase and single-word utterance at the onset of child speech still exhibit some loose ends and are still open questions. Some such issues are: pre-verbal knowledge of language as opposed to language development after the production of early words; the relationship between preverbal perception and linguistic production; what is innate and what is acquired in acquisition, single-words and bootstrapping. An alternative view to previous syntactic and semantic knowledge is presented by de Lemos and a prosodic view of the early fragmented utterance on the speech of the child is discussed here.

https://doi.org/10.20396/cel.v51i2.8637211
PDF

Referências

ANTINUCCI, F., & PARISI, D. (1975). Early semantic development in child language. In E. H. Lennenberg & E. Lennenberg (orgs.), Foundations of language development: A multidisciplinary approach, Vol. 1. Nova York: Academic Press.

BEVER, T., FODOR, J. & WEKSEL, W. (1965). On the acquisition of syntax. Psychological Review, 72.

BLOOM. L. (1973). One word at a time. Haia, Mouton.

BRUNER, J. (2004). Introduction to Thinking and Speech. In Rieber, R.W & D.K. Robinson (orgs). Essential Vygotsky. Nova York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers.

BULLOWA, M. (1979). Before Speech. The beginning of interpersonal communication. Cambridge, Cambridge University Press.

CAVALCANTE, M.B.C. (1999). Da voz à língua: a prosódia materna e o deslocamento do sujeito na fala dirigida ao bebê. Tese de doutorado inédita. IEL, Universidade Estadual de Campinas.

CHOMSKY, N. (1957). Syntactic Structures. Haia; Mouton

CHOMSKY, N. (1965). Aspects of a Theory of Syntax. M.I.T. Press.

CORRÊA, L. M. S. (2007). O que, afinal, a criança adquire ao adquirir uma língua? A tarefa da aquisição da linguagem em três fases e o processamento de informação de interface pela criança. Letras de Hoje, v. 42.

DE LAGUNA, G. (1927). Speech, its functions and development. Yale University Press, New Haven.

DORE, J. (1973). A developmental theory of speech act production. Nova York, TNYA, 35.

DORE, J. (1975). Speech Acts, Holophrases and Language Acquisition. Journal of Child Language, 2.

FRANÇA, A. I. (2007). A Interface Lingüística-Neurociência da Linguagem. Cadernos de Estudos Lingüísticos (UNICAMP), v. 49, p. 151-166.

GREENFIELD, P.M. & SMITH, J.H. (1976). The Structure of Communication in Early Language Development. Nova York, Academic Press.

INGRAM, D. (1972). The Development of Phrase Structure Rules. Language Learning, 2, 1, 65-77.

JAKOBSON, R. (1941). Child language, aphasia and phonological universals. Haia, Mouton (tradução para o inglês em 1968).

DE LEMOS, C. (1986). Interacionismo e Aquisição da Linguagem, DELTA, v. 2, n. 2.

DE LEMOS, C. (2002a). Sobre fragmentos e holófrases. In: III Colóquio do LEPSI, Psicanálise-InfânciaEducação- Anais do III Colóquio do LEPSI. São Paulo : USP, p. 45-52.

DE LEMOS, C. (2002b). Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Lingüísticos (UNICAMP), Campinas-UNICAMP-IEL, v. 42, p. 41-70.

MCNEILL, D. (1970). The Acquisition of Language. Nova York: Harper.

OLLER, D.K. (1976). Infant vocalizations: a linguistic and speech scientific perspective. Miniseminar for the American Speech and Hearing Association, Houston.

PEPERKAMP, S. & DUPOUX, E. (2002). A typological study of stress ‘deafness’. In: C. Gussenhoven & N. Warner (eds.) Laboratory Phonology 7.

SCARPA, E. M. (1999). Sons preenchedores e guardadores de lugar: relações entre fatos sintáticos e fatos prosódicos . In Scarpa, E.M.(org). Estudos de Prosódia. Editora da UNICAMP, 1999.

SCARPA, E. M. (2002). Aquisição da Linguagem. In Mussalim, F. & Bentes, A.C. (orgs). Introdução à Linguística. Domínios e Fronteiras, vol. 1. São Paulo, Cortez.

SCARPA, E. M. (2004). A natureza dos sons preenchedores na Aquisição da Linguagem. In: Albano, E.; Coudry, M.I.; Possenti, S. & Alkmim, T.. (orgs). Saudades da Língua. Campinas: Mercado de Letras Edições e Livraria Ltda., v. , p. 535-560.

SCARPA, E. M. (2005). A criança e a prosódia. Uma retrospectiva e novos desenvolvimentos. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, v. 47, n. 2, p. 19-28.

SHATTUCK, J. H. (1935). The Tribes and the State. inédito.

SNOW, C. & FERGUSON, C. (1977). Talking to Children. Language input and acquisition. Cambridge, Cambridge University Press.

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.