Banner Portal
A difícil aritmética do corpo e da linguagem: reflexões sobre o input e a aquisição de linguagem
PDF

Palavras-chave

Linguística.

Como Citar

FARIA, Núbia Rabelo Bakker. A difícil aritmética do corpo e da linguagem: reflexões sobre o input e a aquisição de linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 47, n. 1/2, p. 69–82, 2011. DOI: 10.20396/cel.v47i1/2.8637271. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637271. Acesso em: 24 abr. 2024.

Resumo

From the point of view of reflection on Language Acquisition, the thesis that inspires this article brings to discussion the impossibility of searching for reconciliation between two natures differently conceived for body and language – the body, as a sensitive organism is in the domain of biology, whereas language, with its structures and categories, is in the realms of linguistics. In this case, to the area of language acquisition is left the ungrateful and fruitless task of operating the relationship between those two different natures. That task limits itself to the operations of addition or subtraction. In order to conduct such reflection, two theories were called into play: Chomsky’s, whose research in linguistics was responsible for the consolidation of the area of language acquisition and Skinner’s, which is the trigger for Chomsky’s option for the rationalist principles in search for an answer to the question of how a child masters the complex structures of a language disclosed by means of formalization applied to linguistics which signals the entrance of that author in the area of linguistics.
https://doi.org/10.20396/cel.v47i1/2.8637271
PDF

Referências

ARENDT, H. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1958 [1987].

BAUM, W. (1999). Compreender o behaviorismo: ciência, comportamento e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas.

BORGES NETO, J. A gramática gerativa transformacional: um ensaio de filosofia da linguagem. 1991. Tese de Doutorado em Lingüística – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

CHOMSKY, N. Syntactic structures. The Hague: Mouton, 1957 [1968].

CHOMSKY, N. (1959). Review of B.F. Skinner , “Verbal behavior”. Language, v. 35, n. 1, pp. 26-58.

CHOMSKY, N. (1964). Current issues in linguistic theory. Hague: Mouton.

CHOMSKY, N. Aspectos da teoria da sintaxe. Coimbra: Sucessor, 1965 [1978].

CHOMSKY, N. (1966). Topics in the theory of generative grammar. Hague: Mouton.

CHOMSKY, N. O conhecimento da língua. Lisboa: Caminho, 1986 [1994].

CHOMSKY, N. The Minimalist Program. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1995 [1997].

CHOMSKY, N. (1997a). Chomsky no Brasil. D.E.L.T.A, São Paulo, v. 13, Edição Especial, pp. 1-229.

FARIA, N. (1997). Nas letras das canções, a relação oralidade–escrita. Maceió: EDUFAL; Recife: EDUFPE.

FARIA, N. A difícil aritmética do corpo e da linguagem: reflexões sobre o input e a aquisição de linguagem. 2001. Tese de Doutorado em Lingüística – Programa de Pós-Graduação em Letras e Lingüística, UFAL, Maceió, Alagoas.

GIANNOTTI, J.A. O que é fazer? In: GIANNOTTI, José Arthur. Filosofia miúda e demais aventuras. Brasília: Brasiliense, 1974 [1985].

KATO, M. (1995). Sintaxe e aquisição na teoria de Princípios e Parâmetros. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 30, n. 4, pp. 57-73.

LEMOS, C.T.G. (2000). de. Questioning the notion of development. Culture & Psychology, London, v. 6, n. 2, pp. 169-82.

LEMOS, C.T.G. (1997). Native speaker’s intuitions and metalinguistic abilities: what do they have in common from the point of view of language acquisition? Cadernos de Estudos Lingüísticso, Campinas, IEL/UNICAMP, n. 33, pp. 5-14.

LEMOS, C.T.G. (1996). Corpo e linguagem. In: UCHOA Junqueira Filho, L.C. (org.) Corpo-mente: uma fronteira móvel. São Paulo: Casa do Psicólogo, pp. 235-48.

LEMOS, C.T.G. (1995b). Língua e discurso na teorização sobre aquisição de linguagem. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 30 n. 4, pp. 9-28, dez.

LEMOS, C.T.G. (1982). Sobre aquisição de linguagem e seu dilema (pecado) original. Boletim da ABRALIN, Recife, n. 3, pp.97-126.

LEMOS, M.T. (2002). de. A língua que me falta: uma análise dos estudos em Aquisição de Linguagem. Campinas, SP: Mercado de Letras; São Paulo: FAPESP.

LOPES, R. (2000). O tempo sou eu quando fico grande. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, IEL/ UNICAMP, n. 38, pp. 51-58.

LOPES, R. Uma proposta minimalista para o processo de aquisição da linguagem: relações locais. 1999. Tese de Doutorado em Lingüística – IEL, UNICAMP, Campinas, SP.

LOPES, R. (1995). O que a criança não nos diz: o lugar da empiria no modelo chomskyano. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 30, n. 4, pp. 83-9, dez.

LOPES MOINO, R. (1994). Chomsky em tempos de cólera. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 29, n. 2, pp. 10933.

MAC CORQUODALE, K. (1970). On Chomsky’s review of Skinner’s Verbal Behavior. Journal of the experimental analysis of behavior, v. 13, pp. 83-99.

SKINNER, B.F. (1956). A case history in scientific method. The American Psychologist, v. 11, n. 5, pp. 221-3.

SKINNER, B.F. O comportamento verbal. São Paulo: Cultrix; EDUSP, 1957 [1978].

SKINNER, B.F. (1963). Behaviorism at fifty. Science, v. 140, n. 31, pp. 951-7, may.

SKINNER, B.F. About behaviorism. New York: Vintage Books, 1974 [1976].

O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.