Banner Portal
Considerações sobre a escuta na clínica de linguagem
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Linguística.

How to Cite

ANDRADE, Lourdes. Considerações sobre a escuta na clínica de linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 47, n. 1/2, p. 167–174, 2011. DOI: 10.20396/cel.v47i1/2.8637281. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637281. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

In the field of speech pathology and therapy, perception-based models are central, both as explanatory tools for pathological speech conditions and as the basis to the development and implementation of therapeutic procedures. Such approach is submitted to critical discussion and an alternative perspective is put forward. The first step towards the alternative approach proposed involves a discussion on the nature of linguistic materiality and the drawing of a distinction between hearing (an organic ability) and listening (involving the unique relationship between speaker and language). In order to explore this subject I discuss the ways Linguistics and Psychoanalysis can provide the field of speech therapy with a theoretical framework which allows for a new perspective on the relationship speaker-language. This discussion is conducted in accordance with the reflections on child language developed by Cláudia Lemos.

https://doi.org/10.20396/cel.v47i1/2.8637281
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, L. (1998). The status of linguistic data in language assessment procedures. In: 6th International Pragmatics Conference. Reims, França. A sair em M. F. Lier-De Vitto & L. Arantes (orgs.) Aquisição, Patologias e Clínica de Linguagem.

ANDRADE, L. (2000). Audição e Linguagem: a natureza é a mesma? In: R. M.Freire (org.) Fonoaudiologia: Seminários de Debates, Interfaces, v. 3, São Paulo: Roca.

ARAÚJO, S.M.M. (2002). O Fonoaudiólogo frente à fala sintomática de crianças: uma posição terapêutica? Tese de doutorado. USP.

LACAN, J. (1954/87). O Seminário – Livro 2 – O eu na teoria de Freud e na técnica da Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

LEMOS, C.T.G. (1995a). Língua e discurso na teorização sobre aquisição de linguagem. Letras de Hoje, v.30, nº 4.

LEMOS, C.T.G. (1992). Los procesos metafóricos y metonímicos como mecanismos de cambio. Substratum I-1.

LEMOS, C.T.G. (1995b). Corpo e Linguagem. In: L.C. Junqueira Filho (org) Corpo Mente: uma fronteira móvel. São Paulo: Casa do Psicólogo.

LEMOS, C.T.G. (1998). ‘Sobre a aquisição da escrita: algumas questões’. In R. Rojo (org) Alfabetização e Letramento. Campinas: Mercado de Letras.

LEMOS, C.T.G. (2002). Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. E. Orlandi (org.) História das idéias lingüísticas. Campinas: Pontes (no prelo)

LIER-DE VITTO, M.F. & ARANTES, L. (1998). Sobre os efeitos da fala da criança: da heterogeneidade desses efeitos. Letras de Hoje, v.33, n.2 (65-72). Porto Alegre: EDIPUCRS.

MERLEAU-PONTY, M. (1945/1999). Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes.

SAUSSURE, F. (1916/1971). Curso de lingüística Geral. São Paulo: Cultrix.

The journal CADERNOS DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS is granted all the copyright related to the published works. The originals will not be returned. By virtue of being part of this public access journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications

Downloads

Download data is not yet available.