Banner Portal
Efeitos argumentativos de um “bilhete de amor”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Linguística.

How to Cite

CAMPOS, Cláudia Mendes. Efeitos argumentativos de um “bilhete de amor”. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 47, n. 1/2, p. 187–194, 2011. DOI: 10.20396/cel.v47i1/2.8637283. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637283. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

One may say there is argumentation when a speaker tries to impose a conclusion to the listener by presenting a reason, divided into an argument and a law, which is exterior to language and is responsible by the “leap” from argument to conclusion. Ducrot (1988), however, postulates that argumentation is within language. The argumentative value is part of the utterance: the argumentative principles – topoi – are inside the utterance and they are responsible by its orientation towards conclusion. Nevertheless, argumentation in child writing has not the same statute it has in adult speech or writing. This paper proposes therefore an analysis procedure that includes the singularities of the child’s text and seeks its specificity regarding argumentative discourse; at the same time, it understands argumentation as a counterpoint to language adrift [dérive], which guarantees meaning and integrity to textual and discursive sequences (Pereira de Castro, 2002). So, it analyzes a text produced by a six-year-old child, a “love note”. Based on Riffaterre (1989), this paper discusses the elements that constitute text argumentation: slips of language and discourse, parallelisms, cliches, interpretation by retroaction, in brief effects of argumentation promoted by text. Argumentation in written text is then understood as a tension between cohesion and rupture.
https://doi.org/10.20396/cel.v47i1/2.8637283
PDF (Português (Brasil))

References

BERNARDES, A.C.A. (2002). Pontuando alguns intervalos da pontuação. Tese de doutorado, IEL / Unicamp, Campinas, SP.

DUCROT, O. (1988). Polifonia y Argumentacion. Cali: Universidad del Valle.

DUCROT, O. (1989) Argumentação e ‘topoi’ argumentativos. In: GUIMARÃES, Eduardo (Org.) História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes.

JACOB, A. (1990). (Dir.) Encyclopédie Philosophique Universelle. V. 2, tome 1 (p.157) - Les notions philosophiques: dictionnaire - Philosophie occidentale: A-L. Paris: Univ. de France.

JAKOBSON, R. (1921). Noviéichaia rúskaia poésia – nabrossok piérvi (A novíssima poesia russa – esboço primeiro) Praga: Tipografia A Política

JAKOBSON, R. (1970). Poesia da gramática e gramática da poesia. Lingüística. Poética. Cinema. São Paulo: Perspectiva.

JAKOBSON, R. (1988). Dois aspectos da linguagem e dois tipos de afasia. Lingüística e comunicação – 13ª ed. São Paulo: Cultrix.

LEMOS, C.T.G. Os processos metafóricos e metonímicos como mecanismos de mudança. Substractum: temas fundamentais em psicologia e educação. Vol. 1, nº 3, pp.151-172; trad. Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, [1992] 1998.

LEMOS, C.T.G.(1995). Língua e discurso na teorização sobre aquisição de linguagem. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 30, n° 4, pp. 9-28.

LEMOS, C.T.G.(1997). Processos metafóricos e metonímicos: seu estatuto descritivo e explicativo na aquisição da língua materna. Trabalho apresentado na The Trento Lectures and Workshop on Metaphor and Analogy; organizado pelo Istituto per la Ricerca Scientifica e Tecnologica Italiano em Povo.

LEMOS, C.T.G. (2000). Sobre o paralelismo, sua extensão e a disparidade de seus efeitos. Trabalho apresentado no V Encontro Nacional e I Encontro Internacional sobre Aquisição de Linguagem, na PUCRS, em Porto Alegre.

LIER-DE-VITTO, M.F. (1994). Os monólogos da criança: “delírios da língua”. Tese de doutorado, IEL/ Unicamp, Campinas, SP.

PÊCHEUX, M. (1990). O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes.

PEREIRA DE CASTRO, M.F. (1997). A interpretação: a fala do outro e a heterogeneidade da fala da criança. Letras – Revista do Mestrado em Letras da UFSM – RS, p.125-138, janeiro/junho.

PEREIRA DE CASTRO, M.F. (2001). A argumentação na fala da criança: entre fatos de língua e de discurso. Lingüística, v. 13, pp. 61-80. Associação de Lingüística e Filologia da América Latina (ALFAL).

RIFATERRE, M. (1989). A produção do texto. São Paulo: Martins Fontes.

SAUSSURE, F. (1989). Curso de Lingüística Geral. São Paulo: Cultrix.

SCHNAIDERMAN, B. Prefácio a TOLEDO, D.O. (org.) Teoria da literatura: formalistas russos. 2ª ed. Porto Alegre: Ed. Globo, [1970] 1976.

The journal CADERNOS DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS is granted all the copyright related to the published works. The originals will not be returned. By virtue of being part of this public access journal, the articles are free to use, with their own attributions, in educational and non-commercial applications

Downloads

Download data is not yet available.