Banner Portal
The ethos as a constitutive instance of the ‘author’s image’ construction
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Discursive ethos
Author’s image
Mário de Andrade.

How to Cite

MUSSALIM, Fernanda; REZENDE, Breno Rafael M. P. R. The ethos as a constitutive instance of the ‘author’s image’ construction. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 61, p. 1–10, 2019. DOI: 10.20396/cel.v61i0.8655214. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8655214. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this article, we intend to verify to what extent the discursive ethos (MAINGUENEAU, 2005, 2008a) affects the construction of 'author image' (MAINGUENEAU, 2010a, 2010b). More specifically, we intend to verify, from the analysis of excerpts from two articles published in the Brazilian online media about FLIP 2015's tribute to Mário de Andrade, to what extent the ethos of the enunciator (in this case, journalists) affects the ' author's image 'which is constructed by Mário de Andrade in these/through these two texts. The methodology used to analyze the texts is in line with Pêcheux's proposal ([1983] 1990), according to which the corpus approach should take place through a beat, an alternation between moments of description and interpretation. Keywords: discursive ethos; author image; Mario de Andrade.

https://doi.org/10.20396/cel.v61i0.8655214
PDF (Português (Brasil))

References

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MAINGUENEAU, Dominique. Autor: a noção de autor em Análise do discurso. In: MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em Análise do Discurso. Organização Maria Cecília Perez de Souza-e-Silva e Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2010a. p. 25-47.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. Campinas, Martins Fontes, 1995.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006.

MAINGUENEAU, Dominique. El ethos y la voz de lo escrito. Version. Estúdios de Comunicación y Política. n. 6. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco, 1996, p. 79-86.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, R. (Org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 69-92.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola, 2008b.

MAINGUENEAU, Dominique. Imagem de autor: não há autor sem imagem. In: MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em análise do discurso. Organização Maria Cecília Perez de Souza-e-Silva e Sírio Possenti. São Paulo: Parábola Editorial, 2010b. p. 139-156.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em Análise do discurso. Campinas: Martins Fontes, 1989.

MAINGUENEAU, Dominique. Problemas de ethos. In: MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. Tradução de Sírio Possenti e Maria Cecília Perez de Souza-e-Silva. São Paulo: Parábola Editorial, 2008a. p. 55-73.

MUSSALIM, Fernanda. Processos editoriais e institucionais de gestão da obra e da ‘imagem de autor’ de Mário de Andrade. In: FREITAS, E. C.; BURLAMAQUE; F. V., RETTENMAIER, M.. (Org.). Leitura, Literatura e Linguagens: novas topografias textuais. São Paulo: Cultura Acadêmica Digital, 2018. p. 46-64.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura e acontecimento. Campinas: Pontes, 1990. (Data do original: 1983).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.