Banner Portal
The (not) place of phonetics and phonology in Brazilian textbooks of elementary school final years
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Phonetics
Phonology
Didatic books

How to Cite

RODRIGUES, Siane Gois Cavalcanti; SÁ, Cristina Manuela. The (not) place of phonetics and phonology in Brazilian textbooks of elementary school final years. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 62, n. 00, p. e020013, 2020. DOI: 10.20396/cel.v62i0.8660663. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8660663. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Taking into account the importance of Phonetics and Phonology in reflecting on language and broadening linguistic knowledge of the student's basic education; the highlight of didactic books in classrooms and the fact that, traditionally, these areas have been poorly represented in Portuguese curricula, this work focuses on analyzing how much Phonetics  and Phonology are covered by Brazilian didactic books. This study was based on the works of Cagliari (2009), Camara Jr. (2011), Faraco (2012), among others, and our findings reveal that, in such analyzed books, the contents of Phonetics and Phonology are treated superficially and restrictively; the variation, which is limited to the social, regional and lexical levels, is approached as just a Portuguese Language content and doesn't mainstream the linguistic analysis level; essential contents are missing not just to the full understanding of some subjects brought to life by books, but to the knowledge, by students, of the way the Phonetics and Phonology of their  own mother tongue, which brings out different types of damage to their linguistic formation. 

https://doi.org/10.20396/cel.v62i0.8660663
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Livros Didáticos 2017. Guia de Livros Didáticos – Língua Portuguesa/Ensino Fundamental Anos Finais. Brasília, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 11ª ed. São Paulo: Scipione, 2009.

CÂMARA JR, M. Estrutura da língua portuguesa. 43ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

CÂMARA JR, M. Para o estudo da fonêmica portuguesa. Petrópolis: Vozes, 2011

COSTA, C. L.; Marchetti, G. Para viver juntos: português, 6º ano. São Paulo: Edições SM, 2015.

FIGUEIREDO, L. & Shirley, G. et al. Singular e Plural: leitura, produção e estudos de linguagem. 6º ano. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 2015.

RODRIGUES. G. C. & NASCIMENTO, G. R. P. Compreensão de professores de língua portuguesa acerca da natureza de fenômenos relacionados à fonética e à fonologia subjacentes à dificuldade de escrita de estudantes do ensino básico. In: Revista Letras e Letras, vol 32/4-julho/dezembro/2016). Universidade Federal de Uberlândia (MG). Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/35380/20441. (pp. 47-64).

RODRIGUES, S. G. C. & SÁ, C. M. A Base Nacional Comum Curricular Brasileira e o Lugar da Fonética e da Fonologia no Ensino Fundamental Anos Iniciais. In: Cadernos de Estudos Linguísticos. Vol 60/3-novembro/2018. Universidade Estadual de Campinas (SP). Disponivel em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/issue/view/1548.

RODRIGUES, S. G. C. e LEAL, T. F. (Orgs). A BNCC em Foco: Discussões sobre Ensino de Língua Portuguesa. In: RODRIGUES, S. G. C. A Base Nacional Comum Curricular Brasileira e o Lugar da Fonética e da Fonologia no Ensino Fundamental Anos Finais. Campinas (SP): Pontes, 2020 (no prelo).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.