Banner Portal
If you want to argue, just begin
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Children’s writing
Junction
Discursive tradition

How to Cite

LOPES-DAMASIO, Lúcia Regiane. If you want to argue, just begin: linking mechanisms and the discursive tradition in acquisition. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 64, n. 00, p. e022005, 2022. DOI: 10.20396/cel.v64i00.8665885. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8665885. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This study aims to answer the question: What linguistic and discursive evidence can be found in the way linking mechanisms work and the way the argumentative discourse tradition is acquired in the written mode? To do so, it makes an analytical description of the way linking mechanisms operate within a theoretical space that draws on concepts from the discursive tradition (KABATEK, 2005), the heterogeneity of writing (CORRÊA, 2004), writing acquisition (LEMOS, 1998), and linking mechanisms (RAIBLE, 2001). Sixty texts written by students from pre-school through 4th grade were analyzed using a mixed-methods approach, yielding the following results: (i) description of the functionality of the linking mechanisms in the context in question; (ii) analysis of the symptomatic nature of linking mechanisms as oral/spoken vs. literate/written markers; and (iii) discussion about the relationships between linking mechanisms and acquisition of the argumentative discourse tradition in writing. These results show that transformation and change take place in the symbolic functioning of language through movement and in the subjectification process, which concomitantly affects the tactical forms of language and the meanings established therein.

https://doi.org/10.20396/cel.v64i00.8665885
PDF (Português (Brasil))

References

CAPRISTANO. C. C.; OLIVEIRA. Escrita infantil: a circulação da criança por representação sobre gêneros discursivos. Alfa, SP, v.58, n.2, p. 347-370, 2014.

CORRÊA, M. L. G. Pressupostos teóricos para o ensino da escrita: entre a adequação e o acontecimento. Filologia e linguística portuguesa, São Paulo, n.9, p.201-211, 2007.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. SP: Martins Fontes, 2004.

COSERIU, E. Creatividad y técnica lingüística. Los tres niveles del lenguaje.In:___ Lecciones de linguística general. Madrid: Gredos, 1981. p.269-286.

CHACON, L. A relação fala/escrita em dados não-convencionais de escrita infantil. Cadernos de Lingüística, v. 2, n. 1, 2021.

DUCROT, O. Argumentação e ‘topoi’ argumentativos. In Guimarães, E. (Org.) História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes. Trad. de E. Guimarães, 1989.

HALLIDAY, M. A. K. Above the clause: the clause complex. In. ___ An introduction to Funcional Grammar. New York: Arnold; 1985.

KABATEK, J. Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis XXIX. 2005.

KORTMANN, B. Adverbial Subordination: a typology and History of Adverbial Subordinators Based on European Languagens. Berlin-New York, Mouton de Gruyter; 1997.

LEMOS, C. T. G. Sobre a aquisição da escrita. Algumas questões. In: Rojo R. (Org.). Alfabetização e letramento. Campinas: Mercado de Letras; 1998.

LOPES-DAMASIO, L. R. Junção e tradição discursiva na escrita infantil. Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 14, n. 29, p. 136-156, 2020.

LOPES-DAMASIO, L. R. A justaposição oracional em dados de aquisição da escrita. Revista Todas as Letras, v. 21, n.2, p. 88-104, 2019.

RAIBLE, W. Linking clauses. In: HASPELMATH, M. et al. (Ed). Language typology and language universals: an international handbook. Berlin: Walter de Gruyter; 2001. p. 590-617.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.