Banner Portal
Grammatical norms and linguistic analysis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Grammatical norms
Linguistic analysis
Text genres
Grammaticality judgments
Grammar teaching

How to Cite

TESCARI NETO, Aquiles; JOAO FRANCISCO, Joao Francisco. Grammatical norms and linguistic analysis: the place of grammaticality judgments in the Portuguese language classroom. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 65, n. 00, p. e023023, 2023. DOI: 10.20396/cel.v65i00.8673621. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8673621. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper departs from Tescari Neto and Souza de Paula’s (2021) tenet that grammar teaching in Basic Education features two main fronts: the teaching of (and reflection on) grammatical norms and what is ordinarily referred to as “linguistic analysis”. Our main goal is to discuss the place of grammaticality judgments (methodology employed by generative linguistics) this time in grammar teaching, in Basic Education, when addressing issues on these two fronts. In view of the recommendation by the National Curricular Parameters (Brasil, 1998, 2000) and the National Common Curricular Base (Brasil, 2018) that linguistic analysis activities be articulately developed with activities of reading and textual production, we firstly discuss—from the perspective of text genres continuum (Marcuschi, 2004) and that of stylistic monitoring continuum (Bertoni-Ricardo, 2003)—the place of standard and grammatical norms (in the sense of Faraco, 2008) in Portuguese language teaching. Once that discussion is done, we argue, in the sequence, in favour of a grammar teaching methodology which takes advantage of grammaticality judgments both in the context of the teaching of standard norms—by a comparison of structures from student’s internalised grammar (those to be judged) with structures from the norm—and in the context of linguistic analysis.

 

https://doi.org/10.20396/cel.v65i00.8673621
PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARBOZA, J. S. Grammatica Philosophica da Lingua Portugueza ou Principios da Grammatica Geral applicados á nossa linguagem. Lisboa: Typographia da Academia das Sciencias, 1822.

BELL, A. Language Style as Audience Design. In: COUPLAND, N.; JAWORSKI, A. Jaworski (Eds.). Sociolinguistics: a Reader and Coursebook. New York: St Mattin's Press Inc., p. 240-250, 1984.

BERGAMINI-PEREZ, J. F. Uma proposta de análisa sintático-semântica dos adjuntos temporais de medida. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2023.

BORBA, F.S. Fundamentos de Gramática Gerativa. Petrópolis: Vozes, 1976.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Versão entregue ao CNE em 03 de abril de 2018, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site.pdf>

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais : terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino médio: partes I e II. Brasília: SEB/MEC, 2000.

CASTILHO, A. T. A língua falada no ensino de português. São Paulo: Contexto, 2000.

CHOMSKY, N. Knowledge of language: Its nature, origin and use. New York: Praeger, 1986.

CHOMSKY, N. The Minimalist Program. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1995.

CINQUE, G. Cognition, universal grammar, and typological generalizations. Lingua, v. 130, p. 50-65, 2013.

CINQUE, G.; RIZZI, L. The cartography of syntactic structures. In: HEINE, B.; NARROG, H.(Eds.). Oxford handbook of linguistic analysis. Oxford: Oxford University Press, p. 51-65, 2010.

COSTA, J.; GALVES, C. External Subjects in two varieties of Portuguese: Evidence for a non-unified analysis. In: BEYSSADE, C.; BOK-BENNEMA, R.; DRIJKONINGEN, F.; MONACHESI, P. (Eds.). Romance languages and linguistic theory. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2002, p. 109-125.

COSTA, J.; SILVA, M. C. F. Silva. Notas sobre a concordância verbal e nominal em português. Estudos Linguisticos XXXV, p. 95-109, 2006.

DUARTE, M. E. L.; SERRA, C. R.. Gramática(s), ensino de português e ‘adequação linguística’. Matraga, v. 22(36), p. 31-55, 2015.

FARACO, C.A. Afinando conceitos. In: ___. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, p. 33-107, 2008.

FOLTRAN, M.J.; CARREIRA, M. B. ; KNOPFLE, A. A Gramática como Descoberta. Diadorim (Rio de Janeiro), v. 2, p. 27-47, 2017.

FOLTRAN, M. J.; RODRIGUES, P.; LUNGUINHO, M. V. Os estudos linguísticos e a formação do professor de Educação Básica: uma proposta concreta. In: GUESSER, S.; RECH, N. F. (Org.). Gramática, Aquisição e Processamento Linguístico: subsídios para o professor de Língua Portuguesa. Campinas: Pontes Editores, 2020.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. In: SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. São Paulo: SE/CENP, 1991.

GALVES, C. Ensaios sobre gramáticas do português. Campinas: Editora da UNICAMP, 2001.

GERALDI, J. W. Unidades Básicas do Ensino de Português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula: leitura & produção. Cascavel: ASSOESTE, p. 49-69, 1984.

GIRARDI, J. E. Oficina de língua inventada e o ensino de conceitos linguísticos. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

HENRIQUES, C. De volta à(a) gramática, tema urgente. In: ALVES, I.M. et al. (Org.) Os estudos lexicais em diferentes perspectivas, v. VII. São Paulo: FFLCH/USP, p. 23-30, 2018.

HOCHSPRUNG, V.; QUAREZEMIN, S. Linguística, ciência e escola: a sintaxe do sujeito. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 19, p. 164-191, 2021.

HOCHSPRUNG, V. Consciência sintática: construindo a gramática do sujeito do Português brasileiro na escola. Dissertação (Mestrado) – UFSC, 2022.

HONDA, M.; O’NEIL, W. Triggering science-forming capacity through linguistic inquiry. In: HALE, K.; KEYSER, S.J.(Eds.). The view from Building 20: Essays in honor of Sylvain Bromberger. Massachusetts: MIT Press, , p. 229-255, 1993.

HONDA, M.; O’NEIL, W. Thinking linguistically: A scientific approach to language. Malden, MA: Blackwell, 2008.

ILARI, R.; POSSENTI, S. Português e Ensino de Gramática, v. 1. São Paulo: Secretaria da Educação de São Paulo, 1985.

JAPIASSU, H. Introdução às ciências humanas. São Paulo: Letras & Letras, 1994.

KATO, M. A. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.

KATO, M. A. A Gramática do Letrado: Questões para a Teoria Gramatical. In: MARQUES, M.A. et al. (Org.). Ciências da Linguagem: trinta anos de investigação e ensino. Braga: CEHUM, p. 131-145, 2005.

LANGACKER, R. A linguagem e sua estrutura. Petrópolis: Vozes, 1973.

LUNGUINHO, M.V.; NAVES, R. R. ; SALLES, H. M. M. L. ; PILATI, E. ; GUERRA VICENTE, H. S.; MEDEIROS JUNIOR, P. Contribuições dos estudos gramaticais à produção de textos. In: DIAS, J.F. (Org.). Ler e (re)escrever textos na universidade: da prática teórica e do processo de aprendizagem-ensino. Campinas: Pontes, p. 313-337, 2018.

MARCUSCHI, L.A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2004.

MARCUSCHI, L.A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A.P.; MACHADO, A.R.; BEZERRA, M.A. Gêneros textuais & ensino. São Paulo: Parábola, 2010, p. 19-38.

MARCUSCHI, L.A. Perplexidades e perspectivas da linguística na virada do milênio. DLCV, v. 3, n. 1, p. 11-36, 2005.

MATEUS, M.H. et al. Gramática da língua portuguesa. Lisboa: Caminho, 2003.

MEDEIROS, P. Gramática sim, e daí? Reflexões acerca do ensino de gramática nos anos iniciais da educação básica. Curitiba: CRV, 2020.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M.; KLEIMN, Â. (Org.). Português no ensino médio e formação do professor. 3.ed. São Paulo: Parábola, p. 199-226, 2006.

MENEZES, E. T. Verbete Projeto Ipê. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em <https://www.educabrasil.com.br/projeto-ipe/>

MINUSSI, R.D. ReVEL na escola: gramática formal e ensino. ReVEL, 19(37), p. 1-10, 2021.

MORO, A. A brief history of the verb ‘to be’. Massachusetts: MIT Press, 2017.

PERIGRINO, M. Os advérbios no ensino de língua portuguesa: livros didáticos, metodologia gerativa e teoria da gramática. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020a.

PERIGRINO, M. Gramática gerativa em sala de aula: (re)pensando o ensino da classe dos advérbios. In: GOMES, A. P. Q.; TESCARI NETO, A. (Org.). A interface sintaxe-semântica: adjetivos e advérbios numa perspectiva formal. Campinas: Pontes Editores, p. 179-202, 2020b.

PEREIRA, G. S. O ensino das preposições na educação básica. Monografia (Graduação em Letras - Língua Portuguesa) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.

PILATI, E. 2017. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. ed. 2. São Paulo: Pontes.

PILATI, E. Teorias linguísticas e educação básica: proposta congregadora. In: MEDEIROS, A. B.; NEVINS, A. (Org.) O apelo das árvores: estudos em homenagem a Miriam Lemle. Campinas: Pontes, p. 347-75, 2018.

PIRES DE OLIVEIRA, R. A linguística sem Chomsky e o método negativo. ReVEL, v. 8, n. 14, 2010, p. 1-19.

PIRES de OLIVEIRA, R.; QUAREZEMIN, S. 2016. Gramáticas na Escola. Petrópolis: Vozes.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

QUAREZEMIN, S.; ILARI, R. “A linguística que aprendi, a linguística que ensinei, a linguística que levaria para a escola”: um diálogo com Rodolfo Ilari. LinguíStica, Rio de Janeiro, 17(2), 2022, p. 194-205.

ROCHA LIMA, C. H. Gramática Normativa da Língua Portuguesa. ed. 41. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001.

SILVA, G. V. Word order in Brazilian Portuguese. Berlin: Mouton de Gruyter, 2001.

TESCARI NETO, A. Constituência sintática, ambiguidade estrutural e aula de português: o lugar da teoria gramatical no ensino e na formação do professor. Working Papers in Linguistics, v. 18, n. 2, p. 129-52, 2017.

TESCARI NETO, Análise linguística na educação básica com ambiguidade. In: NASCIMENTO, L.; SOUZA, T.C. (Org.). Gramática(s) e discurso(s): ensaios críticos. 1.ed. Campinas: Mercado de Letras, p. 173-206, 2018.

TESCARI NETO, Sintaxe Gerativa: uma introdução à cartografia sintática. Campinas: Editora da UNICAMP, 2021.

TESCARI NETO, A vez da -metalinguagem-: por uma análise sintática -crítica- na educação básica. Revista Linguística, v. 17, p. 206-230, 2022a.

TESCARI NETO, On the Raising of the Finite Main Verb in Angolan Portuguese and in Mozambican Portuguese: Cartographic Hierarchies, Microvariation and the Use of Adverbs as Diagnostics for Movement. Probus, v. 34, n. 1, p. 171-234, 2022b.

TESCARI NETO, A.; PERIGRINO, M. O verbo e o substantivo em livros didáticos: contribuições da gramática gerativa às aulas de português. Revista da Abralin, v. 17, p. 152-91, 2018.

TESCARI NETO, A.; PEREIRA, G. S. Julgamentos de gramaticalidade na pesquisa, no ensino e na extensão popularizando a metodologia da análise gerativa na formação (continuada) de professores. Revista Internacional de Extensão, v. 2, p. 1-10, 2021.

TESCARI NETO, A.; SOUZA DE PAULA, W.M. O lugar das normas gramaticais e das práticas de análise gramatical no ensino básico e na formação dos professores de língua portuguesa no Brasil. Revista Internacional Em Língua Portuguesa, v. 40, p. 93-117, 2021.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação - Uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.

VIEIRA, S. R. Três Eixos para o Ensino de Gramática. In: ___ (Org). Gramática, Variação e Ensino: Diagnose e Propostas Pedagógicas. São Paulo: Blucher, p. 47 -60, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cadernos de Estudos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.