Resumo
This paper discusses the influence of Cláudia de Lemos’s reflection on language and language acquisition for the circumscription of the notion of diagnosis in the field of language/speech therapy. I argue that most speech pathologists who have approached the above mentioned author’s works made such a movement in a naïve and equivocal way. In this article, I endeavor, after the critical review presented, to suggest an alternative proposal for diagnosis that emphasizes my theoretical commitment to a specific language theory which allows for the consideration of pathological/symptomatic speech.Referências
ARANTES, L. (2001). Diagnóstico e Clínica de Linguagem. Tese de Doutorado. LAEL, PUC-SP. Inédito.
ARANTES, L. (1994). O fonoaudiólogo, esse aprendiz de feiticeiro. In: M. F. Lier-De Vitto (org.) Fonoaudiologia: no sentido da linguagem, São Paulo: Ed. Cortez, pp.23-37.
LIER-DE VITTO, M.F. (2000). As Margens da Lingüística. Memorial de concurso para Professor Titular. LAEL/ PUCSP. Inédito.
LIER-DE VITTO, M.F. (1995). Novas contribuições da lingüística para a fonoaudiologia. Revista de Distúrbios da Comunicação, v.7, nº 2, pp.163-172, São Paulo: Educ.
MILLER, J.A. (1987). Percurso de Lacan. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
MILNER, J-C. (1995). A Obra Clara - Lacan, a Ciência, a Filosofia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
MILNER, J-C. (1978a). O Amor da Língua. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas.
NASIO, J-D. (1999). Como trabalha um Psicanalista? Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar.
O periódico Cadernos de Estudos Linguísticos utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.