Banner Portal
Masked on scene: drollery, walking and festivities in the Encontro dos Bois in São Luís do Maranhão
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mask. Drollery. Player.

How to Cite

FONSÊCA, Danielle de Jesus de Souza. Masked on scene: drollery, walking and festivities in the Encontro dos Bois in São Luís do Maranhão. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 48–65, 2017. DOI: 10.20396/conce.v6i1.8648651. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8648651. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

The research discusses questions related to the phenomenon of drollery and creation present in the cultural manifestation of Bumba Meu Boi from Maranhão. In this context, our objective is comprehending how the brincante (interpreter) of Pai Francisco (Father Francisco), who performs while wearing a mask, creates comic possibilities during the São Marçal festivity. The text also proposes to investigate the expressive and laughable possibilities that the mask promotes in the festive context, as well as the interactions created by its wearing.
https://doi.org/10.20396/conce.v6i1.8648651
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

AMARAL, Ana Maria. O ator e seus duplos: Máscaras, bonecos, objetos. Ed. Edusp. São Paulo, 2004.

BORRALHO, Tácito Freire. As máscaras nas manifestações teatrais populares. In. ANDRADE, Milton e BELTRAME, Valmor Nini (Orgs.). Teatro de Máscaras. Florianópolis: Udesc, 2011.

BRÍGIDA, Miguel Santa. O auto do Círio: festa, fé e espetacularidade. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 5, n1, Disponível em http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/download/12596/9777. Acesso em 5 de novembro de 2016.

CARVALHO, Luciana Gonçalves de. A graça de contar: um Pai Francisco no bumba meu boi do Maranhão. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2011.

CONTIN, Claudia. Madeira, couro, cores e carne: histórias entre Commedia dell’Arte e máscaras do mundo. In. ANDRADE, Milton e BELTRAME, Valmor Nini (Orgs.). Teatro de Máscaras. Florianópolis: Udesc, 2011.

FONSÊCA, Danielle de Jesus de Souza. Tem mascarado na festa de São Marçal: o brincante de Pai Francisco no Bumba meu boi em São Luís-MA. 2015. Dissertação (Mestrado em Arte). Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

OLIVEIRA, Joana Abreu Pereira de. Catirina, o boi e sua vizinhança: elementos da performance dos folguedos populares como referência para os processos de formação do ator. 2006. Dissertação (Mestrado em Arte). Instituto de Artes, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

RIBEIRO, Tânia Cristina Costa/IPHAN. Bumba meu boi: som e movimento. São Luís: Iphan/MA, 2011.

TRIGO, Isa Maria Faria. No pulso do ator: treinamento e criação de máscaras na Bahia. 2005. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Escola de Dança e Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.

VASCONCELOS, Gisele Soares de. O Cômico no Bumba meu boi. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2007.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.