Banner Portal
Buffoon: masks and ritual connections
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mask. Ritual. Buffoon.

How to Cite

BRONDANI, Joice Aglae. Buffoon: masks and ritual connections. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 15–34, 2017. DOI: 10.20396/conce.v6i1.8648652. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8648652. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents considerations about the mask of buffoon. It is placed in relation to a sensitive, numinous, shamanic and mythical universe, establishing connections with Dionysus, Exu and Satyr, seeking to underline the powers of incorporation of the grotesque, carnival and ritualistic principles of this mask.
https://doi.org/10.20396/conce.v6i1.8648652
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

ABELAR, Taisha. A travessia das Feiticeiras. A jornada iniciática de uma mulher. Trad. Terezinha Batista dos Santos. Rio de Janeiro: Record/Nova Era, 1996.

AUGRAS, Monique. Imaginário da magia: magia do imaginário. Petrópolis: Vozes e Editora da PUC, 2009.

BACHELARD, Gaston. A Terra e os Devaneios do Repouso. São Paulo: Martins Fontes Ltda., 1990.

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo: DIFEL, 1986.

BALANDIER, Georges. Le pouvoir sur scènes. Paris-FR: Fayard, 2006.

BAKHTIN, Mikhaïl. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. O contexto de François Rabelais. São Paulo: HUCITEC, 1999.

BARRIO, Angel-B. Espina. Manual de Antropologia Cultural. Recife: Ed. Massangana, 2005.

BENISTE, José. Òrun Àiyé. O encontro de dois mundos: o sistema de relacionamento nagô-yoruba entre o céu e a terra. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. Trad. Maria Paula V. Zurawski, J. Guinsburg, Sérgio Coelho e Clóvis Garcia. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BOTAS, Paulo Cezar Loureiro. Carne do Sagrado Edun Ara: Devaneios sobre a espiritualidade dos Orixás. Rio de Janeiro: Kainania Presença Ecumênica e Serviço Vozes, 1996.

BRANDÃO, Junito de Souza. O Teatro Grego – Origem e Evolução. Rio de Janeiro: Tarifa Aduaneira do Brasil, 1980.

BRANDÃO, Junito de Souza. Teatro Grego: Tragédia e Comédia. Petrópolis: Vozes, 2007.

BRONDANI, Joice Aglae. Varda Che Baucco! Transcursos Fluviais de uma Pesquisatriz: Bufão, Commedia dell’Arte e Manifestações Espetaculares Populares Brasileiras. Salvador-BA, Fast Design, 2014. ISBN: 9788588863705.

BRONDANI, Joice Aglae. Uma Fala Mítica – Reflexões Sobre Práticas Espetaculares Populares Brasileiras. In: BRONDANI, Joice Aglae (Org.). Scambio dell'Arte: Commedia dell'Arte e Cavalo Marinho. Teatro-Máscara-Ritual. Interculturalidades. Salvador: Fast Design, 2013. pp.13-30. ISBN: 9788588863378.

BRONDANI, Joice Aglae. Commedia Dell’arte e Cavalo Marinho: Transcursos Fluviais de uma Pesquisatriz. In: OLIVEIRA, Erico José Souza de (Org.). Tradição e contemporaneidade na cena do cavalo marinho.. Salvador: EDUFBA, 2012. pp.113-122.

BRONDANI, Joice Aglae. A Máscara: Do Bufão ao Clown. In: BRONDANI, Joice Aglae; LEITE, Vilma Campos; TELLES, Narciso (orgs.). Teatro-Máscara-Ritual. Campinas: Ed. Alínea, 2012. pp.71-90.

BRONDANI, Joice Aglae. Frevo, capoeira, samba ... Buffoni, Zanni, Arlecchino... caminhos fluviais: (um) universo e (um) imaginário. Ouvirouver, Uberlândia (Edufu), n. 4, 2008.

BURNIER, Luis Otávio. A Arte de Ator: da Técnica à Representação. Elaboração, codificação e sistematização de técnicas corpóreas e vocais para o ator. Campinas: Editora da UNICAMP, 2001.

CAILLOIS, Roger. Les jeux et les hommes – Le masque et le vertige. Paris: Gallimard, 1967.

CAMPORESI, Piero. Rustici e buffoni. Cultura popolare e cultura d’élite fra Medioevo ed età moderna. Torino: Giulio Einaldi Editore s.p.a.,1991.

CONTIN, Claudia, MERISI, Ferruccio. Arlecchino e l’uomo selvatico: rapporto uomo-natura in antiche tradizioni carnevalesche. In: CONTIN, Claudia (Org.). Progetto Sciamano 2002. Maschere e Marionette dal Mondo. Pordenone: Ed. Provincia di Pordenone, 2002.

CONTIN, Claudia. Perseguindo Arlecchino. Trad. Joice Aglae Brondani. Ouvirouver, Uberlândia (Edufu), n. 4, 2008.

COSTA, Lígia Militz, REMÉDIOS, Maria Luiza Ritzel. A Tragédia. Estrutura e História. São Paulo: Ática, 1988.

CHACRA, Sandra. Natureza e Sentido da Improvisação Teatral. São Paulo: Perspectiva, 1983.

DUCHARTRE, Pierre-Louis. La Commedia dell’Arte au XVI siècle, en 1601... et en 1981. Le Recueil Fossard. Compositions de Rhétorique. Paris: Librairie Théâtrale, 1981.

FO, Dario. Manual Mínimo do Ator. RAME, Franca (Org.). Trad. Lucas Baldovino, Carlos David Slak. São Paulo: Ed. SENAC, 1999.

GASSNER, John. Os Mestres do Teatro I. Trad. Alberto Guzik e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1974.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1993.

LECOQ, Jacques. Le corps Poétique. Paris: Anrat, 1997.

MAFFESOLI, Michel. A Sombra de Dionísio: Contribuição a uma sociologia da orgia. Trad. Aluizio Ramos Trinta. Rio de Janeiro: Ed. Graal, 1985.

MARTIN, Serge; PEZIN, Patrick. Le Fou Roi des théâtres / Voyage en Commedia dell’arte. Saint-Jean-de-Védas: L’Entretemps, 2003.

MINOIS, Georges. Histoire du rire et de la dérision. Paris: Fayard, 2000.

MOLINARI, Cesare. Storia del Teatro. Roma: Editori Laterza, 16. ed. 2007.

MOLINARI, Cesare. La Commedia dell’Arte. Milano: Arnoldo Mandadori, 1985.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Trad. J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ROCHA, Maria Christina de Caldas. O Discurso Político no Édipo-Rei de Sófocles. In: FELIX, Loiva Otero; GOETTEMS, Míriam Barcellos (Orgs). Cultura Grega Clássica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1989.

TAVIANI, Ferdinando. La Commedia dell’Arte e la Società Barocca. La fascinazione del teatro. Roma: Bulzoni Editore, 2. ed. 1991.

TAVIANI, Ferdinando. O Teatro de Meyerhold. Trad. Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.

TAVIANI, Ferdinando; SCHINO, Mirella. Il segreto della Commedial dell’Arte. La memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo. Firenze: La Casa Usher, 1982.

TESSARI, Roberto. Commedia dell'Arte e rituais não cristãos. Trad. Joice Aglae Brondani. In: BRONDANI, Joice Aglae (Org.). Scambio dell'Arte: Commedia dell'Arte e Cavalo Marinho. Teatro-Máscara-Ritual. Interculturalidades. Salvador: Fast Design, 2013.

TESSARI, Roberto. Commedia dell’Arte: La Maschera e l’Ombra. Azzate: Ed. Mursia, 1981.

WILLEFORD, William. Il Fool e il suo scettro. Viaggio nel mondo dei clown, dei buffoni e dei giullari. Trad. Daniela Bonelli. Bergamo: Moretti & Vitali, 2005.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.