Banner Portal
Experimentation and diversity in knowledge processes in dance: Marilene Martins’s artistic pedagogical system
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Dance. Knowledge process. Marilene Martins.

How to Cite

CHRISTÓFARO, Gabriela Córdova; MUNIZ, Mariana de Lima e. Experimentation and diversity in knowledge processes in dance: Marilene Martins’s artistic pedagogical system. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 34–48, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i1.8650976. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8650976. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Knowledge processes in dance are the theme of this paper that approaches the artistic pedagogical system created by Marilene Martins, a dance pioneer in Belo Horizonte. The goal is to understand the structure and organization of the artist-teacher’s proposal. By means of a genetic approach (SALLES, 2008, 2009, 2014), an interpretative analysis of notebooks created by artiststeachers was performed. It is possible to perceive a network structure characterized by mobility and unfinishedness. 

https://doi.org/10.20396/conce.v7i1.8650976
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
PDF

References

ALEXANDER, Gerda. Eutonia: um caminho para a percepção corporal. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna: abrindo caminhos. In: ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Série Personalidades da Dança em Minas Gerais – Prêmio Funarte Klauss Vianna para Dança 2009. Livro 3. Belo Horizonte: Instituto Cidades Criativas, 2010.

ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Klauss Vianna e o ensino de dança: uma experiência educativa em movimento (1948-1990). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Dança moderna e educação da sensibilidade: Belo Horizonte (1959–1975). 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.

BANES, Sally. Democracy’s Body: Judson Dance Theater, 1962-1964. London: Duke University Press, 1993.

CERBINO, Beatriz. Imagens do corpo e da dança: o Ballet da Juventude. IN: PEREIRA, Roberto; MEYER, Sandra; NORA, Sigrid (Orgs.). Seminários de Dança – Histórias em movimento: biografias e registros em Dança. Caxias do Sul, RS: Lorigraf, 2008.

CHRISTÓFARO, Gabriela Córdova. Marilene Martins: a dança moderna em Belo Horizonte. In: ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Série Personalidades da Dança em Minas Gerais – Prêmio Funarte Klauss Vianna para Dança 2009. Livro 6. Belo Horizonte: Instituto Cidades Criativas, 2010.

Conexão Dança. Available at https://www.conexaodanca.com.br/blank-3. Access on May 18th, 2018.

DOMENICI, Eloisa. O encontro entre dança e educação somática como uma interface de questionamento epistemológico sobre as teorias do corpo. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 2 (62), maio/ago. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v21n2/v21n2a06.pdf. Acesso em 18 Ago. 2016.

Dudude. Available at http://www.dudude.com.br/. Access on Sept. 21st , 2017.

FARO, Antonio José; SAMPAIO, Luiz Paulo. Dicionário de Balé e Dança. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda, 1989. 426 p. ISBN: 85-7110-001-2.

FIGURAS da Dança: Marilene Martins. Direção: Inês Bogéa. São Paulo: São Paulo Companhia de Dança, 2012, 1 DVD (28 min), widescreen, color.

FORTIN, Sylvie; LONG, Warwick. Percebendo diferenças no ensino e na aprendizagem de técnicas de dança contemporânea. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, maio/agosto de 2005. Disponível em www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/download/2866/1480. Acesso em 20 Nov. 2016.

FORTIN, Sylvie. Nem do lado direito, nem do lado do avesso: o artista e suas modalidades de experiência de si e do mundo. In: WOSNIAK, Cristiane; MARINHO, Nirvana (Org.). O avesso do avesso do corpo: educação somática como práxis. Joinville: Nova Letra, 2011.

FORTIN, Sylvie. Quando a ciência da dança e a educação somática entram na aula técnica de dança. Pro-Posições, Campinas, v.9, n.2 (26), junho 1998. Disponível em: https://corpoemtransito.wordpress.com/2016/10/19/fortin-1998-quando-a-ciencia-da-danca-e-a-educacao-somatica-entram-na-aula-tecnica-de-danca/. Acesso em 20 Nov. 2016.

Grupo Corpo. Available at http://www.grupocorpo.com.br/. Access on May 18th, 2018.

LEGG, Joshua. Introduction to modern dance techniques. Hightstown: Princeton Book Company, Publishers, 2011.

LOUPPE, Laurence. Danses Tracées: Dessins et Notation dês Chorégraphes. Barcelone: Policrom, 2005.

MACHADO, Lúcia Helena Monteiro. A filha da paciência: na época da Geração Complemento. Belo Horizonte: BDMG Cultural, 2001.

MARTINS, Marilene. Manuscrito trajetória artística de Marilene Martins. Acervo da artista. [197-]).

MARTINS, Marilene. Manuscrito Trans-Forma: técnica da escola. Acervo da artista. [197-]).

MILLER, Jussara. A escuta do corpo: sistematização da técnica Klauss Vianna. 3ª. Ed. São Paulo: Summus Editorial, 2007.

MUSSO, Pierre. A filosofia da rede. In: PARENTE, André (Org.). Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2013.

PASSOS, Juliana Cunha. Rolf Gelewski e a improvisação na criação em dança: formas, espaço e tempo. Curitiba: Editora Prismas, 2015.

PEREIRA, Roberto. A formação do balé brasileiro: nacionalismo e estilização. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

RAMOS, Enamar. Angel Vianna: a pedagoga do corpo. São Paulo: Summus Editorial, 2007.

REIS, Maria da Glória Ferreira. Carlos Leite: tradição e modernidade. In: ALVARENGA, Arnaldo Leite de. Série Personalidades da Dança em Minas Gerais – Prêmio Funarte Klauss Vianna para Dança 2009. Livro 2. Belo Horizonte: Instituto Cidades Criativas, 2010.

REIS, Maria da Glória Ferreira. Cidade e palco: experimentação, transformação e permanências. Belo Horizonte: Cuatiara, 2005.

ROCHA, Thereza. A dança depois da universidade: e agora? In: TOMAZZONI, A; WOSNIAK, C; MARINHO, N. (Org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville/SC: Nova Letra, 2010.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 3ª. Ed. São Paulo: Editora Horizonte, 2014.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 4ª. Ed. São Paulo: Annablume, 2009.

SALLES, Cecília Almeida. Crítica Genética: Fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3ª. Ed. São Paulo: EDUC, 2008.

SILVA, Eliana Rodrigues. Graduação em Dança no Brasil: professor como orientador e aluno como protagonista. In: Instituto Festival de Dança de Joinville; Thereza Rocha. Graduações em dança no Brasil: o que será que será? Joinville: Nova Letra, 2016.

Somos UFMG. Availableat http://somos.ufmg.br/professor/tarcisio-dos-santos-ramos. Access on May 18th, 2018.

TERRA, Ana. Onde se produz o artista da dança? In: TOMAZZONI, A; WOSNIAK, C; MARINHO, N. (Org.). Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville/SC: Nova Letra, 2010.

The Federal Ministry of Labor Standard Trade Classification Division– CBO/2002. Available at http://www.mtecbo.gov.br/cbosite Access on: Sept. 21st, 2017.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.