Banner Portal
The Brazilian dance and the movement of meeting
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

National common curricular base
Dance at school
Popular culture
BPI Method (dancer-researcher-interpreter)

How to Cite

CARUSO, Paula; PEDROSO, Juliana Magalhães Machado. The Brazilian dance and the movement of meeting : discussions on this topic in the BNCC and possibilities for action for this teaching. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, p. 70–109, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i0.8653779. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653779. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article seeks to analyze the proposals of the new normative document for national education -the National Curricular Common Base regarding the teaching of Brazilian dance in elementary education, raising hypotheses that question the choices of the document and the consequences to the work to be done with the theme within the school. It seeks to raise some concepts about the characteristics ofpopular culture that affect the quality of the proposal to be performed at school, pointing out ways and options covered by the author in her training in dance and her teaching in the municipal network of São Paulo. Finally, it concludes by reflecting on the possible lessons learned in an in-depth project with popular culture and Brazilian dance.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i0.8653779
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

ARANTES, A. A. O que é Cultura Popular. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

BERGER, P. L. Perspectivas sociológicas: uma visão humanística. Petrópolis: Vozes, 1986.

BOSI, A. Dialética da Colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BRANDÃO, C. R. O que é folclore. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 02 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: 2ª versão revista. Abril de 2016.

Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.

Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003.Disponível em:

<https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008.Disponível em:

<https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016.Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Arte. Ensino Fundamental. Terceiro e Quarto Ciclos. Brasília/ SEF, 1998.

Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CEB n. 4/98. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/CNE, 1998.

Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB0498.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2016.

BRASIL (Estado). Orientações Curriculares e Didáticas dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Dança. São Paulo, SÃO PAULO, 2013. Secretaria da Educação SP. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/1039.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2016.

BOURDIEU, P. Cultural Reproduction and Social Reproduction', in J. Karabel and A. H. Halsey (eds.), Power and Ideology in Education. Oxford: Oxford University Press, 1977.

BOURDIEU, P. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Minuit, 1979.

CBCE – Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (Brasil) (Org.). Sobre a Dança na Base Nacional Curricular Comum (BNCC) da Educação Física Escolar: Dezembro de 2015. Disponível em: <http://www.cbce.org.br/upload/biblioteca/GTTS_DANCA_TEMA_EF_BASES_CURRICULARES_13_12_2015 A.pdf>. Acesso em: 24 maio 2016.

COSTA, F. B. Homens Invisíveis: relatos de uma humilhação social. São Paulo: Globo, 2004.

COX, H. A festa dos foliões: um ensaio teológico sobre festividade e fantasia. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 1974.

CASTRO, E. V. Diálogos sobre o fim do mundo. 2014. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2014/09/29/opinion/1412000283_365191.html>. Acesso em: 23 jul. 2016.

CASTRO, E. V. Outros valores, além do frenesi de consumo. 2012.Disponível em:

<http://outraspalavras.net/posts/outros-valores-alem-do-frenesi-de-consumo/>. Acesso em: 23 jul. 2016.

GIROUX, H. Teoria crítica e resistência em educação (para além das teorias da reprodução) Petrópolis: Vozes, 1986.

FLORIANO, M. O Método BPI para criança: considerações acerca de uma prática corporal com crianças de 7-8 anos. Tese (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

FORTIN, S. Transformação de Práticas de Dança. In: Lições de dança 4. Rio de Janeiro: UniverCidade Editora, 2004.

MOLINA, A. Base Nacional Comum Curricular: por que isso interessa à dança? 2016. Disponível em: <http://idanca.net/base-nacional-curricular-comum/>. Acesso em: 13 jun. 2016.

MOLAR, J.O. A Alteridade na Educação: Noção em construção. In Revista NUPEM (Online), v. 3, p. 61-72, 2011.

NAVAS, C. Dança Brasileira no final do século XX .In: Dicionário SESC, A Linguagem da Cultura. São Paulo: Perspectiva, 2003.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso. Campinas: Pontes Editores, 2010.

ROCHA, E. P. G. O que é Etnocentrismo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

RODRIGUES, G.; MÜLLER, R. Dança dos Brasis: as mulheres Asurini do Xingu. In: Anais do IV CONGRESSO ABRACE. Ed. 7 Letras: UNIRIO, Rio de Janeiro, 2006, p.166-167. ISSN 1517-7831. Disponível em: <http://www.portalabrace.org/Memoria%20Abrace%20X%20digital.pdf>Acesso em: 24 maio 2016.

RODRIGUES, G. E. F. Bailarino-pesquisador-intérprete: processo de formação. Rio de Janeiro: Funarte, 1997.

RODRIGUES, G. E. F. O Método BPI (Bailarino-Pesquisador-Intérprete) e o desenvolvimento da imagem corporal: reflexões que consideram o discurso de bailarinas que vivenciaram um processo criativo baseado neste Método. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

RODRIGUES, G. E. F. Dança em Foco I: Por que Dançar? Material didático. GGPE- Grupo Gestor de Projetos Educacionais do Gabinete do reitor. UNICAMP: Campinas, SP, 2007.

RODRIGUES, G. E. F. As Ferramentas do BPI (Bailarino-Pesquisador-Intérprete). In: Anais do I Simpósio Internacional e I Congresso Brasileiro de Imagem Corporal (ISBN:9788599688120). UNICAMP. Campinas, SP. 2010.

SANTOS, J.L. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 1996.

SILVA, V. D. M. Os processos de violência simbólica e a orientação educacional. Disponível em: <http://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/os-processos-violencia-simbolica-orientacao-educacional.htm>. Acesso em: 30 maio 2016.

SILVA, G. O. V. Capital cultural, classe e gênero em Bourdieu. Informare: Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, v. 1, n. 2, p. 24-36, 1995. Disponível em: <http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/v/a/3184>. Acesso em: 15 Nov. 2016.

STRAZZACAPPA, M. Reflexão sobre a formação profissional do artista da dança. In: Lições de Dança 4, Rio de Janeiro: UniverCidade. 2004.

TAVARES, M. C. G. C. Imagem corporal: conceito e desenvolvimento. São Paulo: Manole, 2003.

TEIXEIRA. P. C. O Santo que dança: uma vivência corporal a partir do eixo co-habitar com a fonte do Método Bailarino-Pesquisador-Intérprete (BPI). Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

TURTELLI, L. S.. O espetáculo cênico no método Bailarino-Pesquisador-Intérprete (BPI): um estudo a partir da criação e apresentações do espetáculo de dança Valsa do Desassossego. Tese (Doutorado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

VALARDÃO, S. D. Relações de risco: um processo criativo com adolescentes em situação de vulnerabilidade social a partir do Método BPI (Bailarino-Pesquisador-Intérprete. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.