Banner Portal
Dance teaching in times of resistance (Editorial)
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Dance teaching
Dance degree
Educational legislation

How to Cite

ANDRAUS, Mariana Baruco M.; COSTAS, Ana Maria Rodriguez. Dance teaching in times of resistance (Editorial). Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, p. 1–2, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i0.8653814. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653814. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Conceição / Conception makes public a special edition dedicated to dance education, especially, in a scenario marked by legislative changes regarding its understanding, no longer as an area of ​​independent knowledge, but as content to be worked across by teachers without specific training, which represents a huge setback in educational terms. When human beings are understood in their entirety, promoting a sensitive relationship with their own bodies and with their capacity for expression - which can be revealed (and historically is revealed) through art - is a necessary competence for the formation of the individual not only when he comes to choose work as a dance artist, but also in other professions.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i0.8653814
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

ANDRAUS, M. B. M.; SENE, L.; PRATA, I.; RODRIGUEZ, C.; PEREIRA, M. Dança e empoderamento. Conceição|Conception, p. 23-69, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653778

CARUSO, P.; PEDROSO, J. M. M. A dança do Brasil e o movimento do encontro: discussões acerca do tema na BNCC e possibilidades de ação para o seu ensino. Conceição|Conception, p. 70-109, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653779

CARUSO, P.; TOPFSTEDT, A. D.; BERTHO, C. G.; COSTA, I. M. R.; TOMASIN, R. H. R. O diferencial da atuação de um licenciado em dança na construção da autonomia dos alunos em diferentes realidades. Conceição|Conception, p. 181-228, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653848

COSTAS, A. M. R.; ANDRIETA, G.; TORTORELLA, L.; TENÓRIO, M.; HANADA, A. Dança na educação básica: reflexões sobre o papel dos licenciados em dança na construção de saberes artísticos no contexto escolar. Conceição|Conception, p. 125-180, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653846

LAMBERT, M. M.; COSTAS, A. M. R.; SHIMOURA, C. G.; DOMINGUES, M. B. C. O PIBID como campo fértil para a prática do licenciado em dança e a formação de sua identidade docente. Conceição|Conception, p. 110-124, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653789

ZIMMERMANN, E. B.; RIBEIRO, A. C. DE A.; FONSECA, T. DE C. Por que a sociedade brasileira precisa de um licenciado em dança para seu ensino em uma perspectiva artística e inclusiva?. Conceição|Conception, p. 03-22, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653817

ZIMMERMANN, E. B.; ZANGARO, A.; BELLINI, G.; BARROS, S. Quais as contribuições do licenciado em dança na iniciação e formação artística de crianças, jovens e adultos nos estúdios, academias e companhias de dança?. Conceição|Conception, p. 229-257, 31 out. 2018. https://doi.org/10.20396/conce.v0i0.8653864

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.