Banner Portal
What are the contributions of the licenseein dance in the initiation and artistic training of children, youth and adults in the studios, academies and dance companies?
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Dance teaching
Licensee education
Dance academies
Tap dance
Jazz dance

How to Cite

ZIMMERMANN, Elisabeth Bauch; ZANGARO, Ayesha; BELLINI, Gisele; BARROS, Sabrina. What are the contributions of the licenseein dance in the initiation and artistic training of children, youth and adults in the studios, academies and dance companies?. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 7, p. 229–257, 2018. DOI: 10.20396/conce.v7i0.8653864. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8653864. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paperintends to propose reflections that highlight the importance and contributions of the bachelor and licensee in Dance by the University in the non-formal teaching environment of the dance academies and companies.From this we show its possibilities of action, taking into account the training that has (the licensee) within the University as a driver of methodology, content, priorities and teaching philosophy.

https://doi.org/10.20396/conce.v7i0.8653864
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

BENVEGNU, Marcela. Reflexões sobre jazz dance: identidade e (trans) formação. Sala Preta, v. 11, n. 1, p. 53-64, 2011.

DE SOUZA, Ana Paula Abrahamian. Formação do professor de dança: como formar "professores profissionais?" GELEWSKI, Rolf; VER, Ouvir. Estruturas Sonoras 1. Salvador: Nós Editora, 1973.

GELEWSKI, Rolf. Rítmica Métrica, um método didático para o ensino de rítmica. Salvador: Edição da UFBA, v. 37, 1967.

GELEWSKI, Rolf. Da unidade do espaço: algumas reflexões. Universitas, n. 5, 2007.

GELEWSKI, Rolf. Estudo básico de formas. Salvador - BA: Universitas - Universidade Federal da Bahia, 1971.

GODARD, Hubert. Gesto e percepção. In Lições de dança 3. Rio de Janeiro: UniverCidade (2001).

GUALDA, Luciana Rosa; DE ARAGÃO SADALLA, Ana Maria Falcão. Formação para o ensino de dança: pensamento de professores. Revista Diálogo Educacional, v. 8, n. 23, p. 207-220, 2008.

HILL, Constance Valis. Tap dancing America: A cultural history. Oxford University Press, 2014.

JONHSON, Don. Corpo. Tradução de Adauri Bastos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

LEITURAS, S. M. E. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. 2000.

MAÇANEIRO, Sheila Mara. A formação do licenciado em dança: saberes multifacetados. Disponível em: https://bit.ly/2Nfril7. Acesso em 29/08/2016.

MARQUES, Isabel A. Dança-educação ou dança e educação? Dos contatos às relações. Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010.

ROCHA, Tereza. A dança depois da universidade, e agora?. In: TOMAZZONI, A., WOSNIAK,C., MARINHO,N. Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010.

PASSOS, J. C. Rolf Gelewski e as inter-relações entre forma, espaço e tempo: uma proposta pedagógica de improvisação para processos criativos em dança. Anais do I Seminário de Pesquisas do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena. Campinas, Unicamp, 2013. Disponível em:

https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/ppgadc/article/view/491/454

RODRIGUES, Graziela; CONSOLAÇÃO, M.; TAVARES, G. C. F. Mudanças na imagem corporal de bailarinas que vivenciaram o método BPI. Revista Repertório: Teatro e Dança. Ano 13. Número 14. 2010.

SIQUEIRA, D.C.O. Corpo, comunicação e cultura: a dança contemporânea em cena. Campinas: Autores Associados, 2006.

STRAZZACAPPA, Márcia. A tal “Dança Criativa”: afinal, o que dança seria?. Airton Tomazzonni, Cristiane Wosniak, Nirvana Marinho (Org.). Seminários de Dança: algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010.

STRAZZACAPPA, Márcia. Reflexões sobre a formação profissional do artista da dança. In: Lições da Dança. v. 4. Rio de Janeiro: UniverCidade, 2003.

SOUZA, Maria Inês Galvão. O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade? Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n. 1, 2011.

SUQUET, Annie. Cenas. O corpo dançante: um laboratório da percepção. In: COURTINE, Jean-Jacques (dir.). História do Corpo vol. 3: As mutações do olhar. O século XX. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2008.

TERRA, Ana. Onde se produz o artista da dança. TOMAZZONI, A., WOSNIAK, C. & MARINHO, N. Algumas perguntas sobre dança e educação. Joinville: Nova Letra, 2010.

TEIXEIRA, A., NAVAS, C. Dança Contemporânea. Disponível em: http://www.sesctv.org.br/revista.cfm?materia_id=53 Acesso em: 01/04/2016.

VIANNA, K. A Dança. 4ed. São Paulo: Summus, 2005.

Conceição / Conception uses the Creative Commons (CC) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publication rights without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.