Banner Portal
Travesti fabulations about the end
PDF (Português (Brasil))
PDF

Keywords

Art and temporality
Theatrical gender studies
Curatorship of the end

How to Cite

LEAL, Dodi Tavares Borges. Travesti fabulations about the end. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e021002, 2021. DOI: 10.20396/conce.v10i00.8664035. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8664035. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

If the time heals, what is the time for healing? Is the end transitive or intransitive? What are the features of a temporized art curatorship? The text addresses, from the travesti worldview, the highly publicized speculative interjections in the pandemic of the new coronavirus of "end of the theater", “end of the gender”, "end of the human species" and "end of the world", trying to apprehend the economic-philosophical curatorial operability of the apocalypse and the curatorship of the end. It is intended to equate what is in the basement of these speeches, coming up the fabled way of transgenderities in the sense of disarming the end commercialization arrangements (Krenak, 2019) and social mourning market bargains (Žižek, 2012). It aims to understand the limits of the body, race, gender and scene beyond the dilemma of capital scarcity, with a view to widening the linear chronological dimensions of whiteness and cisgenerity. We note, therefore, that the spiraling craftsmanship of time (Martins, 2002), corresponds to the audacity of elaborating the inexorable unfinished existence and aesthetics. In this sense, travesti fabulations about the end bring to the studies of the future paradigmatic inscriptions of syncopated tempographs, not obsolescent in art and life.

https://doi.org/10.20396/conce.v10i00.8664035
PDF (Português (Brasil))
PDF

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ARARUNA, Maria Léo. Bricolagem travesti. Brasília: Padê, 2019.

BRASILEIRO, Castiel. Quando encontro vocês - macumbas de travesti, feitiços de bixa. Vitória: Castiel Vitorino Brasileiro, 2019.

HABIB, Ian. Corpos transformacionais: a facetrans no Brasil. In: Revista Arte da Cena, v.6, n.2, pp.68-106, 2020a.

HABIB, Ian. Corpos Transformacionais: Proposições decoloniais sobre corpos e diversidades de gênero nas artes da cena. In: ALMEIDA, Saulo Vinícius; BRONDANI, Joice Aglae; HADERCHPEK, Robson Carlos (Orgs.). Práticas decoloniais nas artes da cena. São Paulo: Giostri, 2020b.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. do tempo. In: Pandemia Crítica, n.038. São Paulo: n-1 edições, 2020a.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020b.

LEAL, abigail. me curo y me armo, estudando: a dimensão terapêutica y bélica do saber prete y trans. In: Pandemia Crítica, n.052. São Paulo: n-1 edições, 2020a.

LEAL, abigail. Escuiresendo: ontografias poéticas. Uberlândia: O sexo da palavra, 2020b.

LEAL, Dodi. Performatividade transgênera: equações poéticas de reconhecimento recíproco na recepção teatral. Tese (Doutorado em Psicologia Social). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2018.

LEAL, Dodi. A arte travesti é a única estética pós-apocalíptica possível? Pedagogias antiCIStêmicas da pandemia. In: Pandemia Crítica, n.094. São Paulo: n-1 edições, 2020a.

LEAL, Dodi. Encontra de Pedagogias da Teatra: afetividades do saber riscar e arriscar. In: cartografias.MITsp - Revista de Artes Cênicas, v. 7, p. 22-23, 2020b.

LEAL, Dodi. ROSA, André. Transgeneridades em performance: desobediências de gênero e anticolonialidades das artes cênicas. In: Revista Brasileira de Estudos da Presença, v.10, n.3, pp.1-29, 2020.

MARTINS, Leda. Performances do tempo espiralar. In: RAVETTI, Graciela. ARBEX, Márcia. (Orgs.) Performance, exílio, fronteiras - errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Faculdade de Letras / Universidade Federal de Minas Gerais, 2002.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MOMBAÇA, Jota. A plantação cognitiva. In: MASP Afterall - Arte e Descolonização. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo, 2020.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PRECIADO, Paul. Testo Junkie. Sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul. Un apartamento en Urano. Barcelona: Anagrama, 2019.

PRECIADO, Paul. Aprendendo do vírus. In: Pandemia Crítica, n.007. São Paulo: n-1 edições, 2020a.

RAVENA, Isadora. Sinfonia para o fim do mundo. Fortaleza: LAC - Laboratório de Estética e Filosofia da Arte, LAC - Laboratório de Arte Contemporânea / Universidade Federal do Ceará, 2020.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SILVA, Denise. A dívida impagável: lendo cenas de valor contra a flecha do tempo. São Paulo: Oficina de Imaginação Política, 2019.

SIMAS, Luiz. RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz. RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula, 2020.

TÉO, Preto. EP. Brasília: Padê, 2018.

VERGUEIRO, Viviane. Sou travestis: estudando a cisgeneridade como uma possibilidade decolonial. Brasília: Padê, 2018.

ŽIŽEK, Slavoj. Vivendo no fim dos tempos. São Paulo: Boitempo, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Dodi Tavares Borges Leal

Downloads

Download data is not yet available.