Banner Portal
The decoloniality of the body and the arts of Aleta Valente
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Decoloniality
Arts
Aleta Valente

How to Cite

AMARAL, Muriel Emídio Pessoa. The decoloniality of the body and the arts of Aleta Valente. Conceição/Conception, Campinas, SP, v. 10, n. 00, p. e021006, 2021. DOI: 10.20396/conce.v10i00.8664411. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8664411. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Based on the works produced by the Carioca artist and performer Aleta Valente, this article intends to discuss how her productions can be considered and analyzed according to the epistemological point of view of decoloniality, suggested by Walter Mignolo, and of contemporaneity, thought by Giorgio Agamben. In the face of these ideas and concepts, Aleta Valente makes the aridity of the suburb, hair and menstruation arguments for her art in feminist discourses of empowerment and debauchery to patriarchy and to the artistic production’s system.

https://doi.org/10.20396/conce.v10i00.8664411
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

AMARAL, Muriel Emídio Pessoa do; ARIAS NETO, José Miguel. A montagem perversa positiva na revista Nin. Famecos: Mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v.25, n. 1, p.1-27, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2018.26869.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1989.

ARENDT, Hannah. A promessa da política. 3. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2010.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida, v. 2, - 3.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

BENTES, Ivana. Biopolítica feminista e estéticas subversivas. Matrizes: São Paulo, v.11, n. 2, p. 93-109, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v11i2p93-109

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru, SP: EDUSC, 2004.

DUFOUR, Dany-Robert. A cidade perversa: liberalismo e pornografia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2013.

GOLDENBERG, Roselee. Performance: live art since the 60’s. London: Thames and Hudson, 1998.

GOLDENBERG, Roselee. Performance art: from futurism to the present. London: Thames & Hudson, 2001.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Puc-Rio; Apicuri, 2016.

LUGONES, Maria. Rumo a um feminismo decolonial. HOLLANDA, Heloisa Buarque (Org.) Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2019.

MIGNOLO, Walter D. Aiesthesis Decolonial. Calle 14. La Rioja, v. 4, n. 4, p. 10-25, 2010.

PINTO, Júlio Roberto de Souza; MIGNOLO, Walter D. Civitas. Porto Alegre, v. 15, n. 3, pp. 381-402, 2015.

ROSEVICS, Larissa. Do pós-colonial à decolonialidade. In: CARVALHO, Glauber. ROSEVICS, Larissa (Orgs.). Diálogos internacionais: reflexões críticas do mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Perse, 2017, p. 173-178.

ROUDINESCO, Elisabeth. A parte obscura de nós mesmos: uma história dos perversos. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

SAID, Edward. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. Rio de Janeiro: Companhia do Bolso, 2007.

SIBILIA, Paula. O bisturi de software: como fazer um “corpo belo” virtualizando a carne impura? In: ARAUJO, Denise Correa (org.). Imagem (Ir) realidade: comunicação e hipermídia. Porto Alegre: Sulina, 2006, p. 271-289.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Muriel Emídio Pessoa Amaral

Downloads

Download data is not yet available.