Banner Portal
THE COMPETENCESFROM A TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION IN SPECIAL EDUCATION: A PRELIMINARY APPROACH
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Adapted physical education
Special education
Teachers competences

How to Cite

ANTUNES, Marcelo Moreira; DAMASCENO, Lilian Cristiane Costa; ALMEIDA, José Júlio Gavião; MOURA, Diego Luz. THE COMPETENCESFROM A TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION IN SPECIAL EDUCATION: A PRELIMINARY APPROACH . Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 4, p. 23–40, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i4.1670. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/1670. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The role of an physical education teacher in special education is always challenging, requiring
constant updating of their competences. The objective of this study is to identify the necessary
physical education teacher competences to intervene appropriately in special education. For
the accomplishment of this study, a field survey was conducted using a Likert scale constructed
from the perspective of the assumptions Perrenoud1
on teachers competence. Have been
surveyed 30 professionals working in special education. The data point to the appreciation of
different competences, however, interpersonal relations, management and new technologies
still require significant advances. The continued formation also showed highly valued, but still
need to approach the topic of special education to build competences that are consistent
specifically with this dimension of education.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i4.1670
PDF (Português (Brasil))

References

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo demográfico 2010. Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 03 jan. 2012.

LOPES, M. C.; FABRIS, E. H. Inclusão e educação. Belo Horizonte: Autentica, 2013.

SILVA, R. F.; SEABRA JÚNIOR, L.; ARAÚJO, P. F. Educação física adaptada no Brasil: da história à inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DOCENTES DA EDUCAÇÃO ESPECIAL (ANDEE). Tomada de posição da ANDEE - Pró inclusão face ao insuficiente número de professores de educação especial. 2013. Disponível em: http://proandee.weebly.com/. Acesso em: 24 out. 2013.

TERRA, R. N.; GOMES, C. G. Inclusão escolar: carências e desafios da formação e atuação profissional. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 45, p.109-124, jan./abr. 2013.

MAZZOTTA, M. J. S.; D’ANTINO, M. E. F. Inclusão social de pessoas com deficiências e necessidades especiais: cultura, educação e lazer. Saúde soc., São Paulo, v. 20, n. 2, 2011. p. 377-389.

PEDRINELLI, A.; TEIXEIRA, W. J. Atividade física nas amputações e anomalias congênitas. In: GORGATTI, M. G.; COSTA, R. F. (Org.). Atividade física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. 2. ed. Barueri: Phorte, 2008.

FERREIRA, E. L. (Org.). Atividade física para pessoas com deficiência física: livro de exercícios. 2. ed. Niterói: Intertexto, 2009.

TEIXEIRA, L. Atividade física adaptada e saúde: da teoria a prática. Barueri: Phorte, 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2001.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA (UNESCO). O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. São Paulo: Moderna, 2004.

BECKER, H. Métodos de pesquisa em ciências sociais. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1994.

VEIGA, I. P. A.; CUNHA, M. I. (Org.). Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Estabelece diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, em curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, p. 31, 9 abr. 2002. Seção 1. Republicada por ter saído com incorreção do original no D. O. U., p. 8, 4 mar. 2002. (b) Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf. Acesso em: 19 jan. 2013.

NAUJORKS, M. I.; REAL, D. C.; MOHR, A. C. Deficiência, cinema, imaginário e formação docente. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 41, set./dez. 2011.

OLIVEIRA, A. A. S. Formação de professores em educação especial: a busca de uma direção. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; WILLIAMS, L. C. A. (Org.). Temas em Educação Especial: avanços recentes. São Carlos: EdUFSCar, 2004.

DIAS, A. F.; CRUZ, M. H. S. A docência sob suspeita: as representações de gênero no campo da educação. Interfaces Científicas: educação, Aracaju, v. 2, n. 2, p. 93-110, fev. 2014.

OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.

OLIVEIRA, M. P.; SANTOS, S. C.; FREITAS, S. N. (Trans)formação docente: entrecruzando competências e saberes no fazer pedagógico. Revista Brasileira de Educação e Cultura, São Gotardo, n. 5, p. 45-67, jan./jun. 2012.

MELO, F. R. L. V.; MARTINS, L.A. R. Acolhendo e atuando com alunos que apresentam paralisia cerebral na classe regular: a organização da escola. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.13, n.1, p.111-130, jan./abr. 2007.

THIN, D. Para uma análise das relações entre família, populares e escola: confrontação entre lógicas socializadores. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n. 32, maio/ago. 2006.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. ed. Campinas: Papirus, 2007.

SANT’ANA, I. M. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, Maringá, v.10, n. 2, p. 227-234, maio/ago. 2005.

AGUIAR, J. S.; DUARTE, E. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.11, n. 2, p. 223-240, maio/ago. 2005.

FERREIRA, M. O. V. Somos todos trabalhadores em Educação? Reflexões sobre identidades docentes desde a perspectiva de sindicalistas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 225-240, maio/ago. 2006.

RICH, S. M. Estratégias de instrução na educação física adaptada. In: WINNICK, J. P. Educação física e esportes adaptados. Barueri: Manole, 2004.

SILVA, C. S.; SOUZA NETO, S.; DRIGO, A. J. Os professores de educação física adaptada e os saberes docentes. Motriz, Rio Claro, v.15, n. 3, p. 481-492, 2009.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.