Abstract
The aim of this study was to analyze which ApFRS assessments are conducted by teachers of physical
education in schools. Is exploratory-descriptive, conducted with 18 physical education teachers
crowded into 09 high schools and Bagé/RS. There was mention of 05 physical valences that are
evaluated on scientific grounds, held by 12 (66.66%) of 18 (100%) physical education teachers
investigated. Having the exclusion of 6 (33.33%) interviews for not having any test or evaluation with
theoretical underpinnings. The more physical valence was referred to the Resistance Aerobics 08
(66.66%), reviews of Strength and Muscular Endurance with 06 (50%), flexibility test 04 (33.33%)
and body composition assessment 01 (8, 32%). We conclude that the physical education needs of a
greater concern with the evaluations of ApFRS students, and there is little exploration of evaluations
in everyday school life.
References
HOBOLD, E. Indicadores de aptidão física relacionada à saúde de crianças e adolescentes do município de Marechal Cândida Rondon – Paraná, Brasil. 2003. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.
FONSECA, H. A. R. et. al. Aptidão física relacionada á saúde de escolares de escola pública em tempo integral. Acta Scientiarum: health sciences, Maringá, n. 2, p. 155-161, 2010.
AMERICAN COLLEGE OF SPORTS MEDICINE (ACMS). Manual do ACMS para avaliação da aptidão física relacionada á saúde. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.
GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Manual prático para avaliação: em educação física. Barueri: Manole, 2006. 484p.
PITANGA, F. J. G. Testes medidas e avaliação: em educação física e esportes. São Paulo: Phorte, 2008. 223p.
PERIN, C. M. R.; CONTE, E. M. T. Estudo de protocolos de avaliação da aptidão física relacionada à saúde em escolares. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/866-4.pdf. Acesso em: 28 set. 2012.
AMERICAN COLLEGE OF SPORTS MEDICINE (ACMS). Aptidão física na criança e no adolescente. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 3, n. 2, abr./jun. 1997.
PETROSKI, E. L. et. al. Aptidão física relacionada á saúde em adolescentes brasileiros residentes em áreas de médio/baixo índice de desenvolvimento humano. Revista Salud Pública, v. 13, p. 219-228, abr. 2011.
GAYA, A.; SILVA, G. Manual de aplicações de medidas e testes, normas e critérios de avaliação. Porto Alegre: PROESP, jul. 2007.
ROCHA, P. E. C. Medidas e avaliações: em ciência do esporte. Rio de Janeiro: Sprint, 2008. 173p.
NUNES, V. G. S.; CAMPOS, A. L. P. Manual prático para medir e avaliar: em educação física. Pelotas: Ed. da UFPEL, 2010. 253p.
SANTOS, M. A. G. N.; NISTA-PICCOLO, V. L. O esporte e o ensino médio: a visão dos professores de educação física da rede publica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25 p. 65-78, jan./mar. 2011.
GUEDES, D. P. et. al. Aptidão física relacionada á saúde de escolares: programa fitnessgram. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, São Paulo, v. 18, p. 72-76, mar./abr. 2012.
The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.