Banner Portal
INTERACTIONIST PROPOSALS IN SPORT PEDAGOGY: APPROACHES AND FEATURES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Methodology
Sport pedagogy
Interactionism

How to Cite

HIRAMA, Leopoldo Katsuki; JOAQUIM, Cássia dos Santos; COSTA, Roberto Rocha; MONTAGNER, Paulo César. INTERACTIONIST PROPOSALS IN SPORT PEDAGOGY: APPROACHES AND FEATURES. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 4, p. 51–68, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i4.1672. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/1672. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

Interactionist proposals are being formulated and reflected from the end of the last century
with the goal of providing alternative to teaching the sport in order to overcome traditional
proposals that may develop in your practice some fairly discussed features and considered
inadequate, as exclusion, early specialization , mechanization of techniques at the expense
of understanding the embodiment, among others. Within the interactionist denomination is
considered various proposals made by different authors of sport pedagogy. Despite this
diversity, several approximations are found when investigate the propositions, indicating
more similarities than distancing. Thus, this study aims, through literature review of
proposals by some authors of interactionist pedagogies, raise and discuss the similarities
found in different publications. It is hoped that the article will contribute to a better understanding of such proposals by the professionals who deal with the teaching of sports,
facilitating the understanding of their similar characteristics and exemplifying the
possibilities of intervention. 

https://doi.org/10.20396/conex.v12i4.1672
PDF (Português (Brasil))

References

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.

BIANCO, M. A. Capacidades cognitivas nas modalidades esportivas coletivas. In: DE ROSE JÚNIOR, D. (Org.). Modalidades esportivas coletivas. Rio de Janeiro, educação. Guanabara Koogan, 2006.

PAES, Roberto R.; BALBINO, H. F. Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

BALBINO, H. F. Jogos desportivos coletivos e os estímulos das inteligências múltiplas: bases para uma proposta em pedagogia do esporte. 2001. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Campinas, 2001.

GARGANTA, J. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. 2. ed. Porto: Universidade do Porto, 1995.

GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Org.). O ensino dos jogos desportivos. 2. ed. Porto: Universidade do Porto, 1995.

GRIFFIN, L. L.; MITCHELL, S. A.; OSLIN, J. L. Teaching sports concepts and skills: a tactical games approach. Champaign: Human Kinetics, 1997.

SOUZA, A. J. É jogando que se aprende: o caso do voleibol. In: NISTA-PICOLLO, V. L. Pedagogia dos esportes. Campinas: Papirus, 1999.

FREIRE, J. B. Pedagogia do futebol. Campinas: Autores Associados, 2003.

SCAGLIA, A. J. Escola de futebol: uma prática pedagógica. In: NISTA-PICOLLO, V. L. Pedagogia dos esportes. Campinas: Papirus, 1999.

KROGER, C.; ROTH, K. Escola da bola: um abc para iniciantes nos jogos esportivos. São Paulo: Phorte, 2002.

NISTA-PICOLLO, V. L. Pedagogia dos esportes. Campinas: Papirus, 1999.

PAES, R. R. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. Canoas: ULBRA, 2001.

PAES, R. R. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JR., D. Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SCAGLIA, A. J. O futebol e o jogo/brincadeira de bola com os pés: todos semelhantes, todos diferentes. 2003. 164 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

GARCIA, R. P. Contributo para uma compreensão do desporto: uma perspectiva cultural. In: BARBANTI, V. J. et al. (Org.). Esporte e atividade física: interação entre o rendimento e a qualidade de vida. São Paulo: Manole, 2002.

FREIRE, J. B. Pedagogia do Futebol. Londrina: Midiograf, 1998.

SANTANA, W. C. A pedagogia do esporte e a moralidade infantil. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003

HIRAMA, L. K; MONTAGNER, P. C. Competição em esportes: “ingrediente” para uma proposta formativa. In: REVERDITO, R.; SCAGLIA, A. J.; MONTAGNER, P. C. Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.

GRECO. P. J. Iniciação esportiva II: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 1998.

COSTA, R. R. Aprender a jogar jogando: o modelo do teaching games for understanding. In: REIS, F. P. G.; ARRUDA, I. E. A. (Org.). Educação física escolar e pedagogia do esporte em perspectiva. Taubaté: Cabral, 2010.

WERNER, P.; THORPE, R.; BUNKER, D. Teaching games for understanding: evolution of a model. Journal of Physical Education Recreation and Dance, Reston, v. 67, n. 1, 1996.

SCAGLIA, A. J. O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos de bola com os pés. São Paulo: Phorte, 2011. 208p.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.