Banner Portal
APPROACH THE HEALTH SUBJECT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Health
Renewed health
Physical Education
Teachers

How to Cite

FOGAÇA, Marielly Silva; JESUS, Rhenan Ferraz de; COPETTI, Jaqueline. APPROACH THE HEALTH SUBJECT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: THE REALITY OF A MUNICIPALITY OF WEST FRONTIER OF RS. Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 53–78, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i1.2149. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2149. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

The aim of this study was to analyze how the health issue has been worked by Physical
Education teachers of municipal schools Alegrete/RS front of their educational
activities. Thus, through a descriptive study of cross punch, sixteen physical education
teachers using a questionnaire with closed and open questions on the Health theme the
results, we investigated a number of these educators claimed to have maximized
knowledge considered ' good 'on the subject of health, as well as all considered to be able to address this issue in their classes. Among the most discussed topics in physical
education classes about health prevention, there was emphasis on obesity and personal
hygiene issues. Also, most of these teachers responded that attended any courses or
lectures on the subject of health. However, when asked how the issue is addressed in
health physical education classes, the results show that teachers working this issue
predominantly in the conceptual dimension. It was concluded that most of the teachers'
responses referred to Health as a mere transmission of scientifically established
knowledge - conceptual. 

https://doi.org/10.20396/conex.v13i1.2149
PDF (Português (Brasil))

References

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

NAHAS, M. V. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceito e sugestões para um estilo de vida ativo. 4. ed. Londrina: Midiograf, 2006.

GUEDES, D. P., Educação para saúde mediante programas de educação física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 1, jun. 1999.

VALENÇA NETO, P. F. et al. Estágio supervisionado I: educando para além do conceito saúde. Lecturas, Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 16, n. 164, 2012. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd164/estagio-supervisionado-educando-conceito-saude.htm. Acesso em: 10 out. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais: meio ambiente e saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. 128p. v. 9.

LIBERAL, E. F. et al. Escola segura. Jornal de Pediatria, São Paulo, v. 81, n. 5, supl, 2005.

BUSS, P. M. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 163-177, 2000.

HALLAL, P. C. Padrões de atividade física em adolescentes de 10-12 anos de idade: determinantes precoces e contemporâneos. 2005. Tese (Doutorado em Epidemiologia) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2005.

GORGATTI, M. G.; COSTA, R. F. (Org.). Atividade Física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. Barueri: Manole, 2008.

HALLAL, P. C. et al. Prática de atividade física em adolescentes brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 3035-42, 2010.

SILVA, D. A. S. Nível de atividade física e fatores associados em acadêmicos de educação física de uma universidade pública do nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, Londrina, v. 19, n. 3, p. 193-198, 2011.

FIGUEIREDO, T. A. M.; MACHADO, V. L. T.; ABREU, M. M. S. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v15n2/v15n2a15.pdf. Acesso em: 12 nov. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental: Tema Transversal Saúde. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quatro ciclos do ensino fundamental: temas transversais. Brasília, 1998. 436p.

PITANGA, F. J. G. Epidemiologia, atividade física e saúde. Revista Brasileira Ciência e Movimento, Brasília, v. 10, n. 3, p. 49-54, jul. 2002.

BISCONSINI, C. R.; RINALDI, W.; BARBOSA-RINALDI, I. P. Viabilidade do trabalho com a temática saúde em aulas de Educação Física. Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 11-20, 2011.

WEINECK, J. Atividade física e esporte: para quê? Barueri: Manole, 2003.

SILVA, M. A. D. da. Exercício e qualidade de vida. In: GORAYEB, N.; BARROS NETO, T. (Org.). O exercício, preparação fisiológica, avaliação médica, aspectos especiais e preventivos. São Paulo: Atheneu, 2004.

SCLIAR, M. História do conceito de saúde. Revista Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 29-41, 2007.

REIS, D. C. Educação em saúde: aspectos históricos e conceituais. In: GAZZINELLI, M. F.; REIS, D. C.; MARQUES, R. C. Educação em saúde: teoria, método e imaginação. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2006.

DARIDO, S. C. et al. A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p.17-32, 2001.

DARIDO, S. C.; SOUZA JUNIOR, O. Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 920-930, 2010.

BETTI, M. Educação Física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

FOCESI, E. Educação em Saúde na escola. O papel do professor. Revista Brasileira Saúde do Escolar, v. 1, n. 2, p. 4-8, 1990.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZANCHA, D. et al. Conhecimento dos professores de Educação Física escolar sobre a abordagem saúde renovada e a temática saúde. Conexões, Campinas, v. 11, n. 1, p. 204-217, jan./mar. 2013.

OLIVEIRA, M. L. Concepções, dificuldades e desafios nas ações educativas em saúde para escolares no Brasil. Divulgação em Saúde para Debate, v. 18, p. 43-50, 1997.

VILLAÇA, J. S.; ABREU, M. A. F. Temas transversais: o que pensam os professores do ensino fundamental sobre a abordagem interdisciplinar desses temas. Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - UNESP. 2006. Disponível em: www.nutes.ufrj.br/abrapec/venpec/conteudo/artigos/3/doc/p284.doc. Acesso em: 10 out. 2013.

BRITO BASTOS, N. C. Educação para a saúde na escola. Revista da FSESP, São Paulo, v. 24, n. 2, 1979.

SANTOS, R. M.; DUQUE, L. F. Evasão na aula de Educação Física: fatores que interferem na participação do aluno. Lecturas, Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 15, n. 149, 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd149/evasao-na-aula-de-educacao-fisica.htm. Acesso em: 27 out 2013.

BOUCHARD, C. Atividade física e obesidade. Barueri: Manole, 2003.

CHALITA, M. A; GARCIA, R. P. A temática da obesidade em aulas de educação física: Estudo realizado nas escolas da SEE de Maceió-AL. Revista Eletrônica de Educação de Alagoas, v. 1, n. 2, p. 09-19, 2013.

JESUS, R. F.; SAWITZKI, R. L. Entendimentos de professores unidocentes sobre o tema saúde no contexto escolar: um estudo de caso nos anos inicias de uma escola estadual. 2014. 69f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Física Escolar) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal de Santa Maria, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, 1997. 128p.

CAREGNATO, F. F. et al. Ações de educação ambiental e mobilização social na região do Arquipélago/RS: uma proposta de vigilância da dengue. In: SALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 15., Porto Alegre: 2003. Resumos... Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003.

MACIEL, I. J.; SIQUEIRA JÚNIOR, J. B.; MARTELLI, C. M. T. Epidemiologia e desafios no controle da dengue. Revista de Patologia Tropical, v. 37, n. 2, p. 111-130, 2008.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? novas exigências educacionais e profissões docente. São Paulo: Cortez, 1998.

VASCONCELLOS, C. S. Para onde vai o professor? resgate do professor como sujeito de transformação. 10. ed. São Paulo: Libertad, 2003.

NÓVOA, A. Formação de Professores e Profissão Docente. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

MONTEIRO, P. H. N. A saúde nos livros didáticos no Brasil: concepções e tendências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2012. 210f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

DARIDO, S. C.; RODRIGUES, A. C. B.; SANCHES NETO, L. Saúde, educação física escolar e a produção de conhecimentos no Brasil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 15., 2007, Pernambuco/ CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 2., 2007, Pernambuco. Anais... Disponível em: http://www.cbce.org.br/cd/resumos/026.pdf. Acesso em: 19 dez. 2013. p. 1-9.

LOMÔNACO, A. F. S. Concepções de saúde e cotidiano escolar - o viés do saber e da prática. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 27., 2004, Caxambú. Anais... Caxambú: ANPED, 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt06/t063.pdf. Acesso em: 03 dez. 2013.

LOUREIRO, C. F. A educação em saúde na formação do educador. Revista Brasileira de Saúde Escolar, v. 4, n. 3/4, p. 10-13, 1996.

LOUREIRO, C. F. A problemática de saúde da criança no Brasil: desafios para uma prática educativa. Revista Brasileira de Saúde Escolar, v. 4, n. 1/2, p. 17-20. 1996.

LERVOLINO, S. A. Escola promotora da saúde: um projeto de qualidade de vida. 2000. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.