Banner Portal
LIQUID CHILDHOOD, CHILDREN TRANSLATED, HYBRID IDENTITIES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Daily life
Identity childhood
Hybrid identities
Teaching practice

How to Cite

OLIVEIRA, Victor José Machado de. LIQUID CHILDHOOD, CHILDREN TRANSLATED, HYBRID IDENTITIES: REFLECTIONS ON PHYSICAL EDUCATION IN THE EDUCATION OF CHILDREN. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 3, p. 121–140, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i3.2162. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2162. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

This essay is the result of discussions initiated in discipline Physical Education and
Everyday School of PPGEF/CEFD/UFES. Thorough discussion was performed on the
concepts of identity, culture, everyday and consumption with the aim to reflect on the
relationships between the construction of identities of childhood in/with everyday and its
possibilities of thinking about physical education in education of children. It found that the
identities of childhood produced (translated) are hybrid. This indicates some possibilities:
conceive childhood in the condition of possibility of translation via insertion of this in/on
corporal culture through the potentiating of productive consumption.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i3.2162
PDF (Português (Brasil))

References

SARMENTO, M. J. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da 2ª Modernidade. In: Centro de Documentação e Informação sobre a Criança, Universidade do Minho, 2002. Disponível em: http://cedic.iec.uminho.pt/Textos_de_Trabalho/textos/encruzilhadas.pdf. Acesso em: 04 abr. 2012.

SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, mai/ago 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a03v2691.pdf. Acesso em: 12 abr. 2012.

AYOUB, E. Narrando experiências com a educação física na educação infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 143-158, mai 2005. Disponível em: http://cbce.tempsite.ws/revista/index.php/RBCE/article/viewFile/165/174. Acesso em: 12 abr. 2012.

ASSIS, R. Mídia e educação. In: Infância e Consumo: estudos no campo da comunicação. Coordenado por Veet Vivarta. Brasília, DF: ANDI; Instituto Alana, 2009. p. 119-132. Disponível em: http://serv01.informacao.andi.org.br/-101fb149_120c3b05921_-7ffd.pdf. Acesso em: 12 abr. 2012.

OLIVEIRA, V. J. M.; MARTINS, D. G.; PIMENTEL, N. P. O cotidiano da educação infantil e a presença da educação física na poética de ser criança. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 118-133, jan/mar 2013. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/16188/13763. Acesso em: 10 abr. 2013.

BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

COSTA, M. R. As configurações das infâncias na periferia urbana: crianças, educação e processos culturais. Porto Alegre, 2008. 221p. Tese (doutorado) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2005.

JESUS, R. C. Tradição e tradução: identidade, cultura e memória. In: Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 6, 2010, Salvador. Anais..., Salvador-BA: Facom-UFBa, 2010. Disponível em: http://www.cult.ufba.br/wordpress/24724.pdf. Acesso em: 18 mai. 2012.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2013.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1999, p. 143-179.

SANTOS, B. S. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. 9. ed. In: SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2003, p. 135-160.

SANTOS, B. S. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social, Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 31-52, 1993 (editado em nov. 1994). Disponível em: http://www.fflch.usp.br/sociologia/temposocial/site/images/stories/edicoes/v0512/Modernidade.pdf. Acesso em: 09 abr. 2012.

FERRAÇO, C. E. Currículo e pesquisa com o cotidiano: sobre usos, traduções, negociações e hibridismos da cultura como enunciação. In: AMORIN, A. C. R. (org.). Passagens entre moderno para o pós-moderno: ênfases e aspectos metodológicos das pesquisas sobre currículo. Campinas, SP: FE/UNICAMP, GT Curriculo da ANPed 2007. p. 3-7. Acessado em: http://www.fe.unicamp.br/gtcurriculoanped/documentos/Livro-Passagens-completo.pdf. Data de Acesso: 23 mai. 2012.

MOMO, M.; COSTA, M. V. Crianças escolares do século XXI: para se pensar uma infância pós-moderna. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, p. 965-991, set/dez 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n141/v40n141a15.pdf. Acesso em: 10 abr. 2013.

The journal Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.