Abstract
The purpose of this article was to diagnose the training, in particular universities city of
Rio de Janeiro of new professionals. We use a questionnaire adapted de Silva (2005). The
professors of the adapted physical education discipline have experience and training in the
sport adapted, however missing classes with activities "practice" of intervention. no
extension activities and partnerships of universities any institution connected with the
people with disabilities. The analysis of bibliographies used by universities shows that they
meet the new demands of the area. These data indicate that on the one hand the teachers
surveyed are seeking an adaptation of its contents the new demands of society, but some
institutional barriers still need to be overcome.
References
GHIRALDELLI JUNIOR, P. A Educação física progressista: a pedagogia critico-social dos conteúdos e a Educação Física brasileira. São Paulo: Loyola, 1988.
LOVISOLO. H. A arte da mediação. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
SILVA, R. F. A ação do professor de ensino superior na Educação Física adaptada: construção mediada pelos aspectos dos contextos históricos, políticos e sociais. 2005. 158 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
DUARTE, E. A formação do profissional em atividade motora adaptada. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; WILLIAMS, L. C. A. (Org.). Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: Ed. da UFSCar, 2004. p. 339-342.
NUNES, L. R. O. P.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. A produção discente da pós-graduação em educação e psicologia sobre o indivíduo com necessidades educacionais especiais. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; WILLIAMS, L. C. A. (Org.). Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: Ed. da UFSCAR, 2004. p.131-142.
The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.