Banner Portal
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND THREE DIMENSIONS OF CONTENTS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School Physical Education
Sports
Dimensions of Content

How to Cite

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND THREE DIMENSIONS OF CONTENTS: INSTRUCT SPORTS IN PUBLIC SCHOOL . Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 2, p. 147–165, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i2.2174. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2174. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

This study describes a teaching experience in physical education classes where authors
instruct sports. Performed during the 1st half of 2013, for students in 7th grade of
elementary school, a public school located on the east side of São Paulo, the research was
to approach the three dimensions of content. In procedural dimension students experienced
some sports (football, volleyball, handball, basketball, baseball, athletics and tennis)
according to the possibilities of material, infrastructure and motor skills in the school
context. In conceptual dimension lectures, film analysis and debates were held for students
to understand the historical context, the main rules and concepts of health in the sport.
Attitudinal dimension in discussions involving racial prejudice in sport were held. After
the development of this educational experience, students built a differentiated view of
sports played, understand the history, the characteristics of these sports played in the
school context and the importance of respecting all ethnic groups who are involved in
sports practices.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i2.2174
PDF (Português (Brasil))

References

BRACTH, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, Campinas, ano 19, n. 48, ago. 1999.

DARIDO, S. C. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

BETTI, M. Educação física e sociedade: a Educação Física na escola brasileira de 1º. e 2º graus. São Paulo: Movimento, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física. Brasília, 1998.

BROTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. São Paulo: Cepeusp, 1995.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. Campinas: Scipione, 1989.

GUEDES, D. P. Educação para saúde mediante programas de Educação Física Escolar. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 1, junho, 1999.

GUEDES, D. P. Educação Física Escolar com ênfase em educação para a saúde. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EPISTEMOLOGIA DA EDUCAÇÃO FÍSICA, 1., 2006, São Paulo. Anais... São Paulo, 2006.

KUNZ, E. Transformação diático-pedagógica do esporte. 4. ed. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2001.

LE BOULCH, J. A educação pelo movimento: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

TANI, G. et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

CAMPOS, M. C. As finalidades educacionais na Educação Física e a prática reflexiva: concepções e possibilidades na educação básica. In: CAMPOS, M. C. SCARPATO, M. Educação física: como planejar as aulas de Educação Física. São Paulo: Avercamp, 2007.

DARIDO, S. C. et al. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan./jun. 2001.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.

MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. In: MOLINA NETO, V. Etonografia: opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.

CAPARROZ, F. E. Entre a educação física na escola e a educação eísica da escola. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 2007.

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Voleibol escolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2010.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Prática pedagógica diferenciada nas aulas de Educação Física: a ginástica na escola pública. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 12, n. 1, p. 165-172, 2013a.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013b.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as danças na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 1, p. 181-200, 2014.

MASCARA, D. I.; CHIMINAZZO, J. G. C.; LIMA, N. M. O futebol da escola: construção de uma proposta baseada nas três dimensões dos conteúdos Pulsar, v. 5, n. 1, 2013.

MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.

RODRIGUES, H. A; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.