Banner Portal
PHYSICAL EDUCATION AND LANGUAGE OF HIP HOP
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Content dance
Break
Hip-hop

How to Cite

OLIVEIRA, Ingrid Patrícia Barbosa de; BATISTA, Alison Pereira; MEDEIROS, Rosie Marie Nascimento de. PHYSICAL EDUCATION AND LANGUAGE OF HIP HOP: A DIALOGUE POSSIBLE AT SCHOOL . Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 2, p. 166–189, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i2.2175. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2175. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to report a pedagogical action possibility with the Hip-hop language of
dance as content in physical education classes with the teaching organization guided by
the historical-critical perspective of Physical Education. This intervention was
conducted at the Municipal School Pr. Otto Guerra de Brito, located in the Plateau
neighborhood, established in the public schools in Natal-RN. This study characters are
32 students of a 7th grade class of elementary school, aged between 11 and 13 years old
and who had in their gestural repertoire an interest in the world of Hip-hop. The
approach to this topic was determined by a reality’s study performed with the group, in
order to identify the characteristics present in the student’s daily life. The starting point
was to know which appropriations of Hip-hop were made by the students with the
purpose of demystify certain prejudices and broaden the students' knowledge of this
dance demonstration. The Break-Dance experience, video appreciation and dialogue with the Hip-hop group Conjunction, promoted students understanding of existing
social roles in the various contexts in which Hip-hop is manifested.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i2.2175
PDF (Português (Brasil))

References

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1998.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

ARAÚJO, A. Vivenciando a educação física escolar: um relato de experiência. In: NÓBREGA, T. P. (Org.). A Educação Física no ensino fundamental. Natal: Paidéia, 2006.

PERNAMBUCO, M. M. Introdução. In: PERNAMBUCO, M. M.; PAIVA, A. P. (Org.). Livro didático 1: pesquisando as expressões da linguagem corporal. Natal: Ed. da UFRN; PAIDÉIA-MEC, 2005.

TIBURCIO, L. K. O. M; PORPINO, K.O. Atividades rítmicas e expressivas na educação física. In NÓBREGA, T. P. (Org.). Livro didático 3: o ensino de Educação Física de 5ª a 8ª séries. Natal: Ed. da UFRN; PAIDÉIA-MEC, 2005.

COSTA, M. P. A dança do movimento hip-hop e o movimento da dança hip-hop. In: FÓRUM DE PESQUISA CIENTÍFICA EM ARTES, 3., 2005, Curitiba. Anais... Curitiba: Escola de Música e Belas Artes do Paraná, 2005.

RIBEIRO, W. G. “Nós estamos aqui!”: o hip-hop e a construção de identidades em um espaço de produção de sentidos e leituras de mundo. 2008. 214 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

ARCE, J. M. V. Vida de barro duro: cultura popular juvenil e grafite. Rio de Janeiro: Ed. da UFRJ, 1999. 182 p.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. 297p.

BARRETO, D. Dança...: ensino, sentidos e possibilidades na escola. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

LABAN, R. Domínio do movimento. 3. ed. São Paulo: Summus, 1978.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais do 3º e 4º ciclos: Educação Física. Brasília, 1998.

FIAMOCINI, L.; SARAIVA, M. C. Dança na escola: a criação e a co-educação em pauta. In: KUNZ, E. (Org.). Didática da Educação Física 1. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1998.

ALVES, F. S. A dança do break: uma análise dos fatores componentes do esforço no duplo movimento de ver e sentir. Motriz, Rio Claro, v. 13, n. 1, p. 24-32, jan./mar. 2007.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.