Banner Portal
THE DOMESTICATION OF THE INFANT BODIES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body control
Early childhood education
Subjectivity

How to Cite

SOUZA, Viviane Sobh; NEIRA, Marcos Garcia. THE DOMESTICATION OF THE INFANT BODIES: FEATURED SCHOOLING PRACTICES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 1, p. 107–125, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i1.2183. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2183. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The research investigates the mechanisms used to educate the bodies in a community
nursery. It analyzes two daily situations in an Infant Education - the birthday party and
the nap time - in order to identify ways that forms of control take place in early years.
At first, we discuss the type of organization and procedures that characterize the
celebration. In the second, we analyzed the procedures used to manage children at
resting time. Both cases were interpreted by the confrontation with the Foucault
theorization. The study allowed us to identify and understand some contributions from
the institutional routine to the configuration of the childhood subjectivity; controlled by
the policies of power to domesticate the bodies, leaving them passive and submissive to
the dominant social order

https://doi.org/10.20396/conex.v12i1.2183
PDF (Português (Brasil))

References

BUJES, M. I. E. Infância e maquinarias. 2001. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2001.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1994.

FOUCAULT, M. A governamentalidade. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

FOUCAULT, M. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

BUJES, M. I. E. O fio e a trama: as crianças nas malhas do poder. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 25-44, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília, 2009.

MESOMO, A. C. Educação Infantil: indagando sobre as práticas escolarizantes. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.