Banner Portal
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND THREE DIMENSIONS OF CONTENTS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Dance
Teaching practice

How to Cite

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION AND THREE DIMENSIONS OF CONTENTS: THEMATISING DANCES IN PUBLIC SCHOOL. Conexões, Campinas, SP, v. 12, n. 1, p. 181–200, 2014. DOI: 10.20396/conex.v12i1.2187. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/2187. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study describes a teaching experience in physical education classes where the authors
taught the dances. Performed during the 1st half of 2013, for students in the 6th grade of
elementary school, a public school located on the east side of São Paulo, the research was
to approach the three dimensions of content. In procedural dimension students experienced
some dances (Forró, Catira, Frevo, Axé, Funk, Carimbó and Chula) according to the
possibilities of material, infrastructure and motor skills in the school context. In conceptual
dimension lectures, film analysis and debates were held for students to understand the
historical context, major characteristics and regions of the country that these dances are
performed more. Attitudinal dimension in discussions involving the cultural diversity of
the dances in Brazil, discussing the debate issues of gender, ethnicity and sexual
orientation were performed. After the development of this educational experience, students
built a differentiated view of the dances performed, understand the history, characteristics
and diversity of dances and cultures in the country and reflected on the importance of
experiencing other manifestations of the culture of body movement in public school.

https://doi.org/10.20396/conex.v12i1.2187
PDF (Português (Brasil))

References

BRACTH, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes, Campinas, ano 19, n. 48, ago. 1999.

DARIDO, S. C.Educação Física na escola: questões e reflexões.Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

BETTI, M.Educação Física e sociedade: a Educação

Física na escola brasileira de 1º e 2º graus .São Paulo: Movimento, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física.Brasília, 1998.

BROTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar.São Paulo: Cepeusp, 1995.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física.São Paulo: Scipione, 1989.

GUEDES, D. P. Educação para saúde mediante programas de Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro,v. 5, n. 1 , jun. 1999.

______. Educação Física Escolar com ênfase em educação para a saúde. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EPISTEMOLOGIA DA EDUCAÇÃO FÍSICA, 1., 2006,São Paulo. Anais...São Paulo, 2006.

KUNZ, E. Transformação diático-pedagógica do esporte. Ijuí: Ed.da UNIJUÍ, 2001.

LE BOULCH, J. A educação pelo movimento: a psicocinética na idade escolar.Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

TANI, G.et al.Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

DARIDO, S. C. et al. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n.1, p. 17-32, jan./jun.2001.

GONZÁLEZ, F. J.; ‘FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.

MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. In: MOLINA NETO, V. Etonografia: opção metodológica

para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. Porto Alegre: Sulina, 2010.

RODRIGUES, H. A; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; LIMA e SILVA, A. C. Atletismo na escola. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Voleibol e scolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2010.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Prática pedagógica diferenciada nas aulas de Educação Física: a ginástica na escola pública. Coleção Pesquisa em Educação Física, Jundiaí,v. 12, n. 1, p. 165-172, 2013a.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D.As três dimensões do conteúdo na Educação Física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões, Campinas, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013b.

MASCARA, D. I.; CHIMINAZZO, J. G. C.; LIMA, N. M.O futebol da escola: construção de uma proposta baseada nas três dimensões dos conteúdos. Pulsar, Jundiaí,v. 5, n. 1, 2013.

DARIDO, S. C.; SOUZA JUNIOR, O. Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 920-930, 2010.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.