Banner Portal
GYMNASTICS FOR ALL AND LITERATURE
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics for All
Literature
PIBID

How to Cite

LOPES, Priscila; LEAL, Juliana; VALIENGO, Amanda; GONÇALVES, Edvânia; GOMES, Nayara; PESSOA, Taynara. GYMNASTICS FOR ALL AND LITERATURE: REALITY, POSSIBILITIES AND CREATION . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. Esp., p. 144–163, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13iEsp.8637581. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637581. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This study aims to present the possibilities of Gymnastics For All (GFA) in the actions of
PIBID Interdisciplinar Ler e Ser of UFVJM, which was a project approved by Capes and
initiated in 2014, targeting in make contributions to the readers formation of literature for pleasure in Basic Education. Thereunto, we performed a literature review, linked to the
project proposal, assuming that the formation of the literature reader is a commitment to
all areas. Thus, the courses of Pedagogy, Language Portuguese/Spanish,
Portuguese/English and Physical Education of UFVJM initiated an interdisciplinary
work, through the actions of PIBID Ler e Ser, aiming to integrate literature and body
through GAF. We presented, throughout this paper, theoretical concepts related to literary
studies, to GFA and its articulations, as well as some actions proposals of PIBID:
stimulus to undergraduates and basic education teachers for participation in study groups;
discussion about the importance of using the highest number of body expressions
modalities in the proposals of reading encouragement; stimulus for those involved in the
elaboration of artistic productions that communicate with works or literary texts that
were read, among others. The considerations are still preliminary, but enablers of bold
actions and results, both theoretical and practical. 

https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637581
PDF (Português (Brasil))

References

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DUCKUR, L. C. B. Em busca da formação de indivíduos autônomos nas aulas de Educação Física. Campinas: Autores Associados, 2004.

BRASILEIRO, L. T.; MARCASSA, L. P. Linguagens do corpo: dimensões expressivas e possibilidades educativas da ginástica e da dança. Pro-Posições, Campinas, v. 19, n. 3, p. 195-207, set./dez. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacional (PCN). Brasília, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GUEDES, P. C.; SOUZA, J. M. Leitura e escrita são tarefas da escola e não só do professor de português. In: NEVES, I. C. B. (Org.). Ler e escreve: compromisso de todas as áreas. 4. ed. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2001.

BARTHES, R. O prazer do texto. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

QUEIRÓS, B. C. Manifesto por um Brasil literário. Bogotá: Asolectura, 2012.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: EDUC, 2007.

CANDIDO, A. Direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2004. p. 169-191.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2012.

COMPAGNON, A. Literatura, para quê? Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2009.

MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2007.

VALIENGO, A. Formação na graduação de Pedagogia (UFVJM) do professor das séries iniciais do Ensino Fundamental para o trabalho com a leitura literária. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 19., 2014, Campinas. Anais... Campinas: UNICAMP, 2014

MORTATTI, M. R. L. Leitura crítica da literatura infantil. Itinerários, Araraquara, v. 17, p. 179-188, 2001.

MONTAÑO CALCIONES, J. R. Claves para rescatar el placer por la lectura y literatura en la escuela. In: PÉREZ, L. R. Leer en el siglo XXI. Havana: Editorial Gente Nueva, 2012.

LEMINSKI, P. Ensaios e anseios crípticos. Campinas: Ed. da Unicamp, 2012.

LEAL, J. Formação de leitores de literatura e os estudos sobre performance. In: SARMENTO-PANTOJA, T. Arte como provocação à memoria. Curitiba: CRV, 2014. p. 91-98.

LANGLADE, A.; LANGLADE, N. R. Teoria general de la gimnasia. Buenos Aires: Stadium, 1970.

SOARES, C. L. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados. 2004.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA (FIG). Disponível em: https://www.fig-gymnastics.com/site/. Acesso em: 06 jun. 2011.

SOUZA, E. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

GAIO, R. O rico universo da ginástica: as ginásticas. In: GAIO, R.; BATISTA, J. C. F. (ORG.). A ginástica em questão: corpo e movimento. Ribeirão Preto: Tecmedd, 2006. p. 13-14.

MOREIRA, M. As atividades gímnicas na escola: uma perspectiva. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, 32, p. 97-106, 2007.

SBORQUIA, S. P. Construção coreográfica: o processo criativo e o saber estático. In: PAOLIELLO, E. (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008, p. 145-166.

MATTHIESEN, S. Q. et al. Linguagem, corpo e Educação Física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, ano 7, n. 2, p. 129-139, 2008.

TOLEDO, E.; TSUKAMOTO, M. H. C.; GOUVEIA, C. R. Fundamentos da ginástica geral. In: NUNOMURA, M.; TSUKAMOTO, M. H. C. (Org.). Fundamentos das ginásticas. São Paulo: Fontoura, 2009, p. 23-50.

CHARTIER, R. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os Séculos XIV e XVIII. Brasília: Ed. da UnB, 1999.

RIZZOLI, M. C. Leitura com letras e sem letras na educação infantil do norte da Itália. In: GOULART, A. L.; MELLO, S. A. (Org.). Linguagens infantis: outras formas de linguagens. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 23-40.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.