Abstract
The General Gymnastics (GG) or Gymnastics for All (GFA) is becoming increasingly
popular in varied social contexts, and manifestations of it are expressed mostly by means
of choreographic compositions (CC). However, empirical observations show that little
investment has been made in the faculty's continuous education or in teacher training
courses concerning both the GFA and the CC, be it in Physical Education and Sports
Sciences Undergraduate Courses, be it in specific courses within the GFA area. This lack
of support has had an impact over CC, which can be seen in important events held in the
country. With this in mind, the aim of our study, still in progress, is to collaborate with the
coaches and inform them on their CC, by giving them feedback via annotated templates.
Far from being an evaluation method or a process to homogenize the CCs (since this
approach is contrary to our view of GFA), our aim is to contribute to the improvement of
teachers' and gymnasts' ability to perform, enhancing their individual and collective
qualities through the reflection on their work, along with the GFA principles.
References
TOLEDO, E.; SCHIAVON, L. Ginástica geral: diversidade e identidade. In: PAOLIELLO, E. (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 216-239.
PAOLIELLO, E. et al. Grupo Ginástico Unicamp 25 anos. Campinas: Ed. da Unicamp, 2014.
FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA (FIG). Gymnastics For All Regulation Manual: 2009 Edition. Disponível em: www.fig-gymnastics.com. Acesso em: 15 nov. 2014.
TOLEDO, E.; TSUKAMOTO, M. H. C.; GOUVEIA, C. R. Fundamentos da ginástica geral. Jundiaí: Fontoura, 2009. p. 23-50.
AYOUB, E. Ginástica geral e educação física escolar. 2. ed. Campinas: Ed. da Unicamp, 2003. p. 94.
TOLEDO, E. A nomeação das formações coreográficas: praticidade e significados. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 3., 2005, Campinas. Anais... Campinas: SESC: FEF/UNICAMP, 2005. p. 99-102.
SILVA, Y. Ginástica geral: um processo de construção coreográfica com crianças. In: TOLEDO, E.; SILVA, P. C. (Org.). Democratizando o ensino da ginástica: estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista: Fontoura, 2013. p. 97-120.
TOLEDO, E. A Ginástica geral como uma possibilidade de ensino da ginástica nas aulas de Educação Física. 1995. 89 f. Trabalho de Conclusão do Curso (Graduação) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.
PAOLIELLO, E. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. Fundamentos de metodologia cientifica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2008.
ROCHA, B. Diagramação e registro de coreografias do Grupo Ginástico Unicamp. Corpoconsciência, Santo André, n.13, p. 77-92, jan./ago. 2004.
BORTOLETO, M. A. C.; PINTO, L. Representação gráfica (notação) de coreografias de ginástica geral: o caso do ‘Movimentos Urbanos’ do Grupo Ginástico Unicamp. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 4., 2007, Campinas, Anais... Campinas: FEF/UNICAMP, 2007. p. 253-258.
SANTOS, J. C. E.; SANTOS, N. G. Ginástica geral: elaboração de coreografias e organização de festivais. Jundiaí: Fontoura, 2001.
SANTOS, J. C. E.; SANTOS, N. G. Ginástica Para Todos: elaboração de coreografias e organização de festivais. Jundiaí: Fontoura, 2009.
CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE GINÁSTICA (CBG). Disponível em: www.cbginastica.com.br. Acesso em: 11 abr. 2014.
FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA (FIG). Disponível em: www.fig.com. Acesso em: 11 abr. 2014.
BIBLIOTECA VIRTUAL DE GINÁSTICA (GIMNICA). Disponível em: www.gimnica.com.br. Acesso em: abr.-set. 2014.
GRUPO GINÁSTICO UNICAMP. www.ggu.com.br. Acesso em: maio/jun. 2014.
YOUTUBE. www.youtube.com. Acesso em: abr.-set. 2014.
The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.