Banner Portal
EXPERIENCING THE GYMNASTICS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastics Preferences
Gymnastic on graduation
Motivation

How to Cite

CAETANO, Ana Patricia Freires; DODÓ, Aline Menezes; HONORATO, Renêe de Caldas; REIS, Lorena Nabanete dos. EXPERIENCING THE GYMNASTICS: ANALYZING PREFERENCES OF GYMNASTIC IN DISCIPLINE GENERAL GYMNASTICS OF PHYSICAL EDUCATION COURSE OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CEARÁ . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. Esp., p. 197–210, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13iEsp.8637584. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637584. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of this study was to identify the gymnastics manifestations and /or gymnastics
elements most preferred among the contents studied in the discipline of general
gymnastics on physical education course in the opinion of students of participating
degree of discipline. The Federal University of Ceará - UFC, through the Physical
Education Course provide the various types of gymnastics in general gymnastics
discipline that according to the menu aims to form the physical education professional for
it to become qualified to teach basic gymnastic activities, being worked in the artistic
gymnastics discipline (GA), rhythmic gymnastics (RG), trampoline (GT), acrobatics (GACRO) and general gymnastics (GG) and bodily elements that are common
gymnastics in general. We performed a semi -structured interview with 30 students taking
this course. Data were analyzed using the content analysis proposed by Bardin (2004).
The results showed that the most preferred gymnastic demonstration was the GR (33.3
%), followed by GG (26.7 %), being the main factors for this preference identification
with the characteristics of manifestation (56.7 % ) and increased contact with the
manifestation ( 23.3 % ). 

https://doi.org/10.20396/conex.v13iEsp..8637584
PDF (Português (Brasil))

References

SOUZA, E. P. M. Ginástica geral: uma área do conhecimento da Educação Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

FIORIN, C. M. A ginástica em Campinas: suas formas de expressão da década de 20 a década de 70. 2002. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2002.

NUNOMURA, M.; NISTA-PICCOLO, V. L. Compreendendo a ginástica artística. São Paulo: Phorte, 2008.

BERTOLDI, R. Variáveis psicológicas que interferem no desempenho esportivo. 2006. Disponível em: http://www.futsalbrasil.com.br/artigos. Acesso em: 28 jun. 2011.

LOPES, P.; NUNOMURA, M. Motivação para prática e permanência na ginástica artística de alto nível. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 21, n. 3, p.177-87, jul./set. 2007. Disponível em: http://www.revistasusp.sibi.usp.br/scielo. Acesso em: 28 jun. 2011.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ (UFC). Projeto Político-Pedagógico do curso de Educação Física: o percurso rumo a uma formação profissional rumo a uma formação profissional integrada. UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ (UFC). Projeto Pedagógico de Curso: Graduação em Pedagogia, Educação Musical e Educação Física da Faculdade de Educação. Fortaleza, 2007. cap. 2, p. 33- 61.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE GINÁSTICA (CBG). Regulamento técnico: 2006, ginástica geral. Curitiba, 2006.

FIGUEIREDO, J. F. A disciplina de ginástica artística na formação do licenciado em educação física sob a perspectivas de docentes universitários. 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, Rio Claro, 2009.

COLLAÇO, J. T. D.; SILVA, E. C.; FERNANDES, L. L. Ginástica rítmica: modalidade esportiva desenvolvida pela Escola Infantil de Esportes da Universidade Federal de Santa Catarina. Santa Catarina. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais eletrônicos... Belo Horizonte, 2004.

CARBINATTO, M. V.; WINTERTEIN, M. P.; ALASMAR, M. L. Compreendendo a ginástica acrobática: características históricas e técnicas da modalidade. out. 2008. Motricidade online. Disponível em: http://www.motricidade.com/index.php/inv/53-rendimento/279-compreendendo-a-ginastica-acrobatica.html. Acesso em: 16 fev. 2015.

MERIDA, F.; MASSAGARDI, F. P. Proposta de um planejamento de aulas para o ensino dos saltos básicos do trampolim acrobático. 2002. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Faculdades Integradas de Santo André, Santo André, São Paulo, 2002.

STANQUEVISCH, P. Possibilidades do corpo na ginástica geral a partir do discurso dos envolvidos. 2004. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2004.

BENCK, R. T. Retreinamento das atribuições de sucesso e fracasso no esporte: uma proposta de intervenção pedagógica. 2006. 180 f. Tese (Doutorado) - Curso de Pós-Graduação em Ciências da Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BARBOSA, E. F. Instrumentos de coleta de dados em pesquisa. Belo Horizonte: CEFET-MG, 1999.

BARBOSA-RINALDI, I. P; MARTINELI, T. A. P; TEIXEIRA, R. T. S. Ginástica rítmica: história, características, elementos corporais e música. Maringá: Ed. da UEM, 2009.

CHAPARIM, F. C. A. S.; PAOLIELLO, E. Significados da ginástica geral na proposta do Grupo Ginástico Unicamp para adolescentes em situação de risco. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 2., 2003, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas, 2003.

GLOMB, M. A. P.; LOPES, V. A.F. A aplicação da ginástica acrobática nas aulas de ginástica geral. In: III Fórum Internacional de Ginástica Geral, 3., 2005, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas, 2005.

KOREN, S. B. R.; BUSINARI, T. A. B. A ginástica artística no contexto da ginástica geral aplicada na escola como fator relevante no crescimento e desenvolvimento da criança. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 2., 2003, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas, 2003.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.