Banner Portal
PHYSICAL EDUCATION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Initial training
Environmental education

How to Cite

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; MORAES, Thais Messias; SILVEIRA, Amanda Batista da. PHYSICAL EDUCATION AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: REFLECTING ON TEACHER TRAINING AND PROFESSIONAL PRACTICE. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 4, p. 1–23, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i4.8637587. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637587. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article presents research developed on the Physical Education Faculty, Goiás Federal
University (Brazil), with resources from PROLICEN, about the insertion of content
"Practice Body Adventure [in nature] - PCANs" and its relation to the Environmental
Education - EA, in the initial training in Physical Education and teacher performance in
public schools in the Goiânia (GO) city. It was observed, from bibliographical and
documentary research, there are few courses in Physical Education of Federal
Universities that include such content, indicating a gap to be filled. On the other hand,
observing the field of teaching in public schools, the data indicate that these contents
are considered important, although this does not appear in the planes of the
teachers. According to them, this is due to gap in training, lack of adequate
space and equipment and not to include these issues in the training continue.

https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637587
PDF (Português (Brasil))

References

LEFF, H. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2001.

LEFF, H. Ecologia, capital e cultura: racionalidade ambiental, democracia participativa e desenvolvimento sustentável. Blumenau: Ed. da FURB, 2000.

INÁCIO, H. L. D. O ecoturismo como vetor de desenvolvimento territorial sustentável: um estudo de caso no Alto Vale do Itajaí. 2007. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

VIEIRA, P. H. F. Meio ambiente, desenvolvimento e planejamento. In: VIOLA, E. et al. Meio ambiente, desenvolvimento e cidadania: desafios para as ciências sociais.São Paulo: Cortez, 1995, p. 45¬98.

VIEIRA, P. H. F.; WEBER, J. Introdução geral: sociedades, natureza e desenvolvimento viável. In: VIEIRA, P. H. F. (Org.). Gestão de recursos naturais renováveis e desenvolvimento: novos desafios para a pesquisa ambiental. São Paulo: Cortez, 1997, p. 17-49.

HANNIGAN, J. A. Sociologia ambiental. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

CARRIÈRE, J. P.; CAZELLA, A. A. Abordagem introdutória ao conceito de desenvolvimento territorial. Revista do Programa de Pós-Graduação em Agroecossistemas da UFSC, Florianópolis, v. 4, n. especial, p. 23-47, 2006.

INÁCIO, H. L. D. Travessuras na natureza: perspectivas de formação e atuação profissional no centro oeste. In: CONGRESSO CENTRO-OESTE DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 3., 2008, Cuiabá. Anais... Cuiabá: CBCE-MT, 2008.

INÁCIO, H. L. D. et al. Bastidores das práticas de aventura na natureza. In: SILVA, A. M.; DAMIANI, I. R. (Org.). Práticas corporais. Florianópolis: Nauemblu e Ciência e Arte, 2005. p. 69-87.

INÁCIO, H. L. D.; MARINHO, A. Educação física, meio ambiente e aventura: diálogos possíveis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 15., Recife, 2007; CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 2., Recife, 2007. Anais ... Recife: CBCE, 2007. Cd-Rom.

ALVIM, M. P. B. Educação Física e educação ambiental: uma relação possível e imprescindível. 2009. 237 f. Tese (Doutorado em Ciência do Desporto) – Universidade do Porto, Porto, 2009.

SOUZA JÚNIOR, M. B. A Educação Física como componente curricular...? isso é história: uma reflexão acerca do saber e do fazer. Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 207-214, 1999.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

LAZZAROTTI FILHO, A. et al. Práticas corporais na literatura científica brasileira e sua repercussão no campo da educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 16, p. 11-29, 2010.

ABREU, M. J. M. Relações entre educação ambiental e Educação Física – um estudo na rede municipal de ensino de Curitiba. 2010. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.

DELGADO, M. Práticas corporais alternativas: a inclusão na grade curricular da Educação Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE RECREAÇÃO E LAZER (ENAREL), 17., 2005. Anais... Campo Grande, 2005. Cd-Rom.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

CRUZ NETO, O. O trabalho de campo como descoberta e criação. In: MINAYO, M. C. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

SILVEIRA, A. B. As Práticas corporais de aventura na natureza como um conteúdo da formação da Educação Física: notas introdutórias. 2009. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Goiânia, Goiânia, 2009.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.