Banner Portal
The THE PLACE OF PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Secondary education
Practice body

How to Cite

SILVA, Fabiana Miguel; COFFANI, Marcia Cristina Rodrigues da Silva. The THE PLACE OF PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION: BETWEEN THE PRESENCE AND ABSENCE OF STUDENT. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 4, p. 159–178, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i4.8637597. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637597. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The study investigated the factors that influence participation or absence of students in
physical education classes in high school, a state school education, located in the rural
municipality of S. J. Four of Mark / MT. The study is qualitative and descriptive. Was taken as
the subject for high school students and their teachers. As instruments of data collection were
used: direct observations in situ of the classes on the organization and structure curricular and
pedagogical school, and applying a script semi-structured interviews with students in high
school classes. It was found that students do not identify with the teaching methodology of the
teacher, who introduced himself as a pedagogical practice esportivizada with centrality in
football. Contributes to the discussion of the pedagogical role of physical education in high
school, from the understanding of the daily realities of school, stressing the importance of
meaningful learning experiences and on the bodily practices that address the manifestations of
physical culture, a critical perspective and creative in the formation of the high school
students.

https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637597
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº. 9.394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em: 30 nov. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações curriculares para o ensino médio. Brasília, 2006.

COFFANI, M. C. R. S. O lugar da Educação Física no ensino médio noturno: aspectos sócio-culturais da linguagem do corpo aprendida na escola. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto Lei nº 10793/2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.793.htm Acesso em: 30 nov. 2011.

BENEDET, O. M. Percepções sobre a qualidade do ensino médio: uma avaliação na região sul de Santa Catarina. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. ,

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas: Papirus, 1988.

BARNI, M. J.; SCHNEID, E. J. A Educação Física no ensino médio: relevante ou irrelevante?. Instituto Catarinense de Pós-Graduação. 2003. Disponível em: http://www.icpg.com.br/artigos/rev03-02.pdf. Acesso em: 24 jul. 2011.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação Física na adolescência: construindo o conhecimento na escola. São Paulo: Phorte, 2000.

MATTOS, M. G. Educação Física na adolescência: construindo o conhecimento na escola. São Paulo: Phorte, 2008.

MEZZAROBA, C.; COELHO, G. F. M.; CARDOSO, C. L. Planejar/ministrar ‘aulas abertas’ no ensino médio: uma experiência de ensino em turma mista de voleibol. In: Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 28, p. 70-89, 2007.

KRAVCHYCHYN, C.; OLIVEIRA, A. A. B.; CARDOSO, S. M. V. Implantação de uma proposta de sistematização e desenvolvimento da Educação Física do ensino médio. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 39-62, 2008.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.