Banner Portal
THE THREE DIMENSIONS OF CONTENT IN PHYSICAL EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Fights
Pedagogical practice

How to Cite

MALDONADO, Daniel Teixeira; BOCCHINI, Daniel. THE THREE DIMENSIONS OF CONTENT IN PHYSICAL EDUCATION: THEMATISING FIGHTS IN PUBLIC SCHOOL. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 4, p. 195–211, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i4.8637599. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637599. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This study describes the experience of a project in Physical Education classes where
authors tematizaram fights. Held during the 1nd half of 2012 for students in the 5th grade
of elementary school, a public school located on the east of the city of São Paulo, the
research was to focus on the three dimensions of content. In procedural dimension students
experienced some struggles (judo, sumo, fencing, boxing and capoeira) in accordance with
the possibilities of material, infrastructure and motor skills in the school context. In
conceptual dimension were conducted lectures, film analysis and discussion so that
students understand the historical context, the main rules and physical abilities used in
these bodily practices. Attitudinal dimension in discussions were held involving the
differences between fighting and train a body of practical struggle and reflections on
violence existing in the UFC/MMA. After completion of the project, students built a differentiated view of the struggles undertaken , understood the history, rules and strategies
to participate in these modes of struggle and reflected on the importance of experiencing
other cultural manifestations of body movement in public school.

https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637599
PDF (Português (Brasil))

References

BRACTH, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno Cedes, Campinas, ano 19, n. 48, ago.1999.

NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física: ensino médio. Brasília, 1998.

DARIDO, S. C. et al. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan./jun. 2001.

DARIDO, S. C.; SOUZA JUNIOR, O. Refletindo sobre a tematização do futebol na Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 920-930, 2010.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, São Paulo, p. 10-21, mar. 2010.

MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. In: MOLINA NETO, V. Etonografia: opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. Porto Alegre: Sulina, 2010.

RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Voleibol escolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2010.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Prática pedagógica diferenciada nas aulas de Educação Física: a ginástica na escola pública. Coleção Pesquisa em Educação Física, Jundiaí, v. 12, n. 1, p. 165-172, 2013.

MASCARA, D. I.; CHIMINAZZO, J. G. C.; LIMA, N. M. O futebol da escola: construção de uma proposta baseada nas três dimensões dos conteúdos. Pulsar, Jundiaí, v. 5, n. 1, 2013.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.