Banner Portal
A SYMBOLIC VIOLENCE IN EVERYDAY SCHOOL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Symbolic violence
School
Society productivist
Child

How to Cite

SOARES, José Montanha. A SYMBOLIC VIOLENCE IN EVERYDAY SCHOOL: REFLECTIONS ON THE BODY OF THE CHILD IN SCHOOL. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 3, p. 50–74, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i3.8637603. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637603. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The article presents a study on the various forms of symbolic violence in school daily,
its implications on the corporeality of the children, about games, about the games and
on nursery rhymes. A reflection on the role of schools in the microstructures as social
propagating an ideology body where the child becomes key part in building the
psychological submissive to adult social reality uneven. Through the silent school
routines are forged behaviors, solidify postures and impedes the autonomy of these
children as future citizens. The expression of the embodiment of the child in school is
seen as a form of transgression and unsuitability rules, even if this does not take into
account the historicity of each child, their expectations and desires in daily school.

https://doi.org/10.20396/conex.v11i3.8637603
PDF (Português (Brasil))

References

SOARES, J. M.; BONORINO, M. X. Por dentro da escola: corpos e controle na educação de crianças. São Paulo: CRV, 2012.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Lisboa: Difusão Editorial, 1989.

COMÊNIO, J. A. Didática magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1966.

DANGEVILLE, R. Karl Marx & Friedrich Engels: crítica da educação e do ensino. Lisboa: Moraes, 1978.

LOBROT, M. A favor ou contra a autoridade. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

OLIVEIRA, V. M. Consenso e conflito da Educação Física brasileira. Campinas: Papirus, 1994.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1994.

FREITAS, L. C. A internalização da exclusão. Educação e sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 299-325, set. 2002.

ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos do estado. Rio de Janeiro: GRAAL, 1992.

WALLON, H. Psicologia e educação da infância. Lisboa: Estampa, 1975.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: história de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A . Queiroz, 1990.

FOUCULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. São Paulo: Cortez, 1992.

WERNECK, C. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2000.

BETTELHEIM, B. Uma vida para seu filho. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

CRAIDY, C. M.; KAERCHER, G. E. P. S. Educação infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

DUARTE, N. O aprender a aprender: crítica as apropriações pós-modernas e neoliberais da teoria Vigotskiana. Campinas: Autores Associados. 2000.

SILVA, T. T. (Org.). Sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.

MOTA, M. B. Ditos e escritos: estratégia poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

MARX, K. Introdução à crítica da economia política. In: MARX, K. Para a crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1984. v. 1. t. II.

MÉSZÁROS, I. A necessidade do controle social. São Paulo: Ensaio, 1987.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 1997.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.