Banner Portal
HABITS AND ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS OF ACADEMIC COURSE OF BACHELOR IN PHYSICAL EDUCATION OF A PUBLIC UNIVERSITY OF SANTA CATARINA
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Habits
Perception
Environment
Environmental education
Physical Education

How to Cite

SANTOS, Priscila Mari dos; SILVA, Bianca Pereira da; PARCIAS, Silvia Rosane; MARINHO, Alcyane. HABITS AND ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS OF ACADEMIC COURSE OF BACHELOR IN PHYSICAL EDUCATION OF A PUBLIC UNIVERSITY OF SANTA CATARINA . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 29–53, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i2.8640654. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640654. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study aimed to investigate the habits and the environmental awareness of students of
Bachelor of Physical Education at a public university in Santa Catarina. We conducted an
exploratory descriptive research with quantitative and qualitative approaches. As an
instrument of data collection, a suitable base instruments of environmental perception of
the Center for Studies in Environmental Perception of Brazilian College UNIVIX
questionnaire was used. Participated voluntarily in the study 105 students enrolled in the
2nd stage onwards in the course of Bachelor of Physical Education. The data collected
were analyzed using descriptive statistics (quantitative approach) and using the technique
of content analysis (qualitative approach). The results indicate, among other things, that
most academics have interest in issues related to environmental theme, although I believe
that the university does not prepare future professionals to deal with the issue. Although
most students have entered notice the lights on in different campuses, and at all times of
the day, many continue playing this habit. It seems that the necessary changes in
environmental context depend on changes in the physical and material conditions as well
as the acquisition of knowledge on the subject.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.8640654
PDF (Português (Brasil))

References

INÁCIO, H. L. D.; MORAES, T. M.; SILVEIRA, A. B. Educação física e educação ambiental: refletindo sobre a formação e atuação docente. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2013.

MARINHO, A.; SANTOS, P. M.; FARIAS, G. O. Competências e formação profissional: reflexões sobre um projeto de ensino. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 20, n. 3, p. 46-54, jul./set. 2012.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189-205, mar. 2003.

MARINHO, A. Atividades na natureza, lazer e educação ambiental: refletindo sobre algumas possibilidades. Motrivivência, Florianópolis, ano 16, n. 22, p. 47-70, jun. 2004.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

SORRENTINO, M. Desenvolvimento sustentável e participação: algumas reflexões em voz alta. In: LOUREIRO, F. B.; LAYARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (Org.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-21.

BRASIL. Lei no 6.938, de 31 de agosto de 1981: dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1981.

BRASIL. Constituição (1988). Cap. 6: Meio Ambiente, Art. 225. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996: institui as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.

SORRENTINO, M.; NASCIMENTO, E. P. Universidade e políticas públicas de educação ambiental. Educação em Foco, Juíz de Fora, v. 14, n. 2, p. 15-38, set. 2009/fev. 2010.

SORRENTINO, M. Portas, chaves e restaurantes. In: SIMPÓSIO SUL BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 1., 2002, Erechim. Anais... Erechim: EdiFAPES, 2002. v. 1. p. 91-99.

FERNANDES, R. S.; PELISSARI, V. B. Percepção ambiental dos alunos da Faculdade Brasileira - UNIVIX, Vitória, ES. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE GESTÃO EMPRESARIAL E MEIO AMBIENTE, 7., 2003, São Paulo. Anais... São Paulo: Fundação Getúlio Vargas e Universidade de São Paulo, 2003. v. 7. p. 1-3.

FERNANDES, R. S. et al. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPPAS, 2., 2004, Indaiatuba. Anais... Indaiatuba: ANPPAS, 2004. v. 2. p. 1-15.

SILVA, A. D. V. et al. Percepção ambiental como ferramenta para processos de Educação ambiental na universidade. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 27, p. 1-21, jul./dez. 2011.

DOMINGUES, S. C.; KUNZ E.; ARAÚJO, L. C. G. Educação ambiental e educação física: possibilidades para formação de professores, Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 559-571, jul./set. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Resolução no 7, de 1 de março de 2004: institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2004.

TAVARES, F. J. P. A Educação ambiental na formação de professores de Educação Física: uma emergente conexão. Lecturas, Educación Física y Deportes, Buenos Aires, ano 9, n. 61, p. 1-5, jun. 2003.

MARINHO, A.; INÁCIO, H. L. D. Educação física, meio ambiente e aventura: um percurso por vias instigantes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 28, n. 3, p. 55-70, maio 2007.

SANTOS, P. M. et al. Meio ambiente por inteiro: apresentando um projeto de ensino. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 17., 2011, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: CBCE, 2011. v. 17. p. 1-8.

SANTOS, S. G.; GHELLER, R. G. Construção e validação de instrumentos para coleta. In: SANTOS, S. G.; MORETTI-PIRES, R. O. (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa qualitativa aplicada à Educação Física. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2012. p. 195-206.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

FLORIANÓPOLIS. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução no 003/2011, aprova a reforma curricular do Curso de Bacharelado em Educação Física, do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte - CEFID da Fundação Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, nos termos do Projeto Pedagógico constante do Processo no 4533/2010. Florianópolis, 2011.

BRASIL. Resolução no 4, de 6 de abril de 2009: dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação em Biomedicina, Ciências Biológicas, Educação Física, Enfermagem, Farmácia, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Nutrição e Terapia Ocupacional, bacharelados, na modalidade presencial. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2009.

BRASIL. Resolução no 2, de 30 de janeiro 2012: define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2012.

MENDES, M. I. B. S.; NÓBREGA, T. P. Cultura de movimento: reflexões a partir da relação entre corpo, natureza e cultura. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 1-10, jun. 2009.

MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, F. M.; SILVA, J. M. (Org.). Para navegar no século XXI. Porto Alegre: Sulina: Edipucrs, 2000. p. 13-36.

NOAL, F. O. Ciência e Interdisciplinaridade: interfaces com a Educação Ambiental. In: SANTOS, J. E.; SATO, M. (Org.). A Contribuição da educação ambiental à esperança de Pandora. 3. ed. São Carlos: Rima, 2006. p. 369-387.

SILVA, P. P. C. et al. Relação ser humano-natureza: reflexão e desafio da educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 3, p. 1-13, set./dez. 2011.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.