Banner Portal
PRESENCE/ABSENCE OF THE CONTENT MARTIAL ARTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Fights
Teacher Formation

How to Cite

MATOS, José Arlen Beltrão de; HIRAMA, Leopoldo Katsuki; GALATTI, Larissa Rafaela; MONTAGNER, Paulo César. PRESENCE/ABSENCE OF THE CONTENT MARTIAL ARTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: IDENTIFYING CHALLENGES AND PROPOSING SUGGESTIONS . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 2, p. 117–135, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i2.8640658. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640658. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This study investigated the presence/absence of the contents martial arts in Physical
Education in the practicum curriculum of Bahia´s State schools. The aim was to identify
the possible reasons for that. To this, it was used applied a questionnaire containing fifteen
questions, between open and closed. The research involved 26 teachers who worked in public schools in 11 Bahia´s cities. Like in other Brazilian regions, martial arts were little
addressed in classes, especially pedagogical activities of bodily experiences. As conclusion
teacher´s primary University formation is pointed as decisive in the presence or not of this
content in the real schools´ curriculums. We conclude that changes in the format of the
disciplines that treat the subject struggles in college, the provision of continuing education
and improvement in the material conditions of the schools can contribute to a more
effective presence of the struggles in Physical Education classes. Then it is suggested that
the formations in favor structured similarities and principles of the struggles approaches.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.8640658
PDF (Português (Brasil))

References

CARREIRO, E. Lutas. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008. p. 244-261.

RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. Possíveis diálogos entre a Educação Física escolar e o conteúdo das Lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, Campinas, v. n. 1, p. 145-170, 2013.

FERREIRA, H. S. As lutas na Educação Física escolar. Revista de Educação Física, Rio de Janeiro, v. 135, n.1, p. 36-44, 2006.

MINAS GERAIS (Estado). Secretaria de Educação e Cultura. Conteúdo básico comum: Educação Física - ensino fundamental e médio. Belo Horizonte, 2005

PARANÁ. Departamento de Educação Básica. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Educação Física. Curitiba, 2008

PERNAMBUCO (Estado). Secretaria da Educação. Orientações teórico-metodológicas: ensino fundamental e ensino médio. Recife, 2008.

RIO GRANDE DO SUL (Estado). Secretaria da Educação. Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagens, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre, 2009.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: Educação Física, ensino fundamental ciclo II e ensino médio. São Paulo, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília, 1999.

FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B. Princípios pedagógicos e metodológicos no ensino de Lutas. In: FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B. Ensino de lutas: reflexões e propostas de programas. São Paulo: Scortecci, 2012.

RUFINO, L. G. B. A Pedagogia das lutas: caminhos e possibilidades. São Paulo: Paco, 2012.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

ESPARTERO, J. C. Aproximación históricoconceptual a los deportes de lucha. In: VILLAMÓN, M. Introducción al judo. Barcelona: Hispano Europea, 1999.

SANTOS, L. L. P.; PARAÍSO, M. A. “Currículo”. Revista Presença Pedagógica, v. 2, n. 7, p. 82-84, 1996.

BREDA, M. et al. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo: Phorte, 2010.

CORREIA, W. R.; FRANCHINI, E. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n.1, p. 1-9, 2010.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SOUZA JÚNIOR, M. B. M.; MELO, M. S. T.; SANTIAGO, M. E. Análise de conteúdo como forma de tratamento dos dados numa pesquisa qualitativa em Educação Física escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 31-49, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

GOMES, M. S. P. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. 2008. 139 f. (Dissertação de Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

GOMES, M. S. P. et al. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 207-227, 2010.

OLIVIER, J. C. Das brigas aos jogos com regras: enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TAFFAREL, C. N. Z. Programas sociais de esporte e lazer na escola e na comunidade: as evidências de exclusão social e educacional na sociedade brasileira. Motrivivência, v. 38, n. 1, p. 135-148, 2012.

TAFFAREL, C. N. Z.; SANTOS JUNIOR, C. L.; SILVA, W. A. Megaeventos esportivos: determinações da economia política, implicações didático-pedagógicas e rumos da formação humana nas aulas de Educação Física. Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 89, p. 57-66, 2013.

NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento. Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007.

LIMA JUNIOR, H. C.; CHAVES JUNIOR, S. R. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolar: o confrontamento em uma abordagem pedagógica com alunos da 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 2, n.1, p. 69-80, 2011.

VASQUES, D. G.; BELTRÃO, J. A. MMA e Educação Física escolar: a luta vai começar. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 289-308, 2013.

PORT, V. P.; PRAZERES, R. M.; PINTO, F. M. Lutas e surfe na Educação Física escolar. Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 37-48, 2013.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.