Banner Portal
EVALUATION OF MOTOR COORDINATION IN CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH HEARING LOSS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Motor skills
Tests
Deafness

How to Cite

GUEDES, Marília Silva; CAVALCANTE NETO, Jorge Lopes. EVALUATION OF MOTOR COORDINATION IN CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH HEARING LOSS: A SYSTEMATIC REVIEW OF BRAZILIAN STUDIES . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 114–130, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i3.8640874. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640874. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

The aim of this study was to analyze by means of systematic review information about the
forms of evaluation of body coordination in children and adolescents with hearing loss in
Brazilian studies. To this end, the following descriptors were used: Motor skills, Tests,
Deafness and combinations thereof have been made with the boolean indicator AND. The
searches were conducted in the following databases: Periódicos CAPES, Scielo, Lilacs and
Google Scholar. 05 articles were selected because they satisfy the criteria for inclusion. It was observed that the target audience were children and adolescents from 07 to 18 years
for both sexes in the South and Southeast, finding a few articles related to the subject.
There was a concern for authors in detail the data collection instruments, being the most
used test for KTK assess motor skills of children with disabilities, consisting of four tasks:
balance beam, vault, side and heel monopedal transfer on the platform, which was
established after a period of Physical education classes with children had significant results
in the performance of the tests. The limitation of the studies was referring to the sample
have been small and the period of intervention be short. Finally, the authors pointed out the
importance of a structured Physical education program for acquisition of motor skills of
children with hearing impairment, having a specific period to be improvements in motor
skills.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i3.8640874
PDF (Português (Brasil))

References

GORGATTI, M. G., DA COSTA, R. F. Atividade física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. 2. ed. São Paulo: Manole, 2008.

ROSSI, T. R. F. Brincar: uma opção para vencer o obstáculo da interação entre mãe ouvinte / filho surdo. 2000. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2000.

TODD, N. W. At-risk populations for hearing impairment in infants and young children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, v. 29, n.1, p.11-21, mar. 1994. Disponível em: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8169043. Acesso em: fev. 2014.

MONTEIRO, C. F. S. et al. Suspeita da perda auditiva por familiares. Revista CEFAC: speech, language, hearing sciences and education journal, São Paulo, v. 11, n.3, p. 486-493, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/. Acesso em: jan. 2014.

DANTAS, M. B. S. et al. Resultados de um programa de triagem auditiva neonatal em Maceió. Revista Brasileira de Otorrinolaringologia, São Paulo, v. 75, n. 1, p. 58-63, jan./fev. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: mar. 2014.

SOUZA, A. N. et al. Análise da coordenação motora de pessoas surdas. Arquivos Ciência Saúde Unipar, Umuarama, v. 12, n. 3, p. 205-211, set./dez. 2008. Disponível em: http://revistas.unipar.br/saude/. Acesso em: fev. 2014.

PENA, L. G. S.; GORLA, J. I. Coordenação motora em crianças com deficiência auditiva: avaliação e intervenção. CONEXÕES: revista da Faculdade de Educação Física da

UNICAMP, Campinas, v. 8, n. 3, p. 104-123, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.http:// www.bibliotecadigital.unicamp.br>. Acesso em: jan. 2014.

MONTEZUMA, M. A. L. et al. Adolescentes com deficiência auditiva: a aprendizagem da dança e a coordenação motora. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v.17, n. 2, p. 321-334, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/. Acesso em: jan. 2014.

PELLEGRINI, A. N. et al. Desenvolvendo a coordenação motora no ensino fundamental. São Paulo: Ed. da UNESP, 2005. Disponível em: http://www.unesp.br/prograd/ . Acesso em: fev. 2014.

KIPHARD, E. J.; SCHILLING, F. Körperkoordinationstest für kinder, KTK. Weinheim: Beltz. 1974.

GORLA, J. I.; ARAÚJO, P. F.; RODRIGUES, J. L. Avaliação motora em educação física adaptada. São Paulo: Phorte. 2009.

TUBINO, M. J. G. Metodologia do treinamento desportivo. São Paulo: IBRASA, 1979.

AZEVEDO, M. G.; SAMELLI, A. G. Estudo comparativo do equilíbrio de crianças surdas e ouvintes. Revista CEFAC: speech, language, hearing sciences and education journal, São Paulo, v. 11, Supl. 1, p. 85-91, mar. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br. Acesso em: jan. 2014.

MOR, R.; TAGUCHI, K. C.; FIGUEIREDO, J. F. F. R. Vestibulometria e fonoaudiologia: como realizar e interpretar. São Paulo: Lovise; 2001.

SCHMIDT, S. Hearing impaired students in physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, Dallas, v. 2, n. 4, p. 300-306, oct. 1995.

NEGRINE, Airton. Educação psicomotora: a lateralidade e a orientação espacial. Porto Alegre: Pallotti, 1986.

DANTAS, E.H.M. A prática da preparação física. 5. ed. Rio de Janeiro: Shape, 2003.

STRAPASSON, A.M. et al. Teste ktk na avaliação da coordenação motora de pessoas com deficiência auditiva. Coleção Pesquisa em Educação Física, São Paulo, v. 8, n. 2, 177-182, fev. 2009. Disponível em: http://www.fontouraeditora.com.br//. Acesso em: jan. 2014.

SILVA, R. P. Análise do nível de desenvolvimento motor de crianças surdas que praticam natação escolar. Brasília-DF. UniCEUB, 2013. Disponível em: http://repositorio.uniceub.br/handle/235/3920. Acesso em: Mar. 2014.

RODRIGUES, C. G. Educação Física infantil: motricidade de 1 a 6 anos. São Paulo: Phorte, 2005.

GHEYSEN, F.; LOOTS, G.; WAEVELDE, H. V. Motor development of deaf children with and without cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Oxford, v. 13, n. 2, p. 215-224, apr. 2008.

VANDORPE, B. et al. The körperkoordinations test für kinder: reference values and suitability for 6-12-year-old children in Flanders. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, v. 21, n. 3, p. 378-388, jun. 2011.

TOFTEGAARD-STOECKEL, J.; GROENFELDT, V.; ANDERSEN, L. B. Children's self-perceived bodily competencies and associations with motor skills, body mass index, teachers' evaluations, and parents' concerns. Journal of Sports Sciences, v. 28, n.12, 2010, p.1369-1375, 2010.

VANDENDRIESSCHE, J. B. et al. Multivariate association among morphology, fitness, and motor coordination characteristics in boys age 7 to 11. Pediatric Exercise Science, v. 23, n. 4, p. 504-520, nov. 2011.

GORLA, J. I. Coordenação corporal de portadores de deficiência mental: avaliação e intervenção. 2001. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação Física, Campinas, 2001.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.