Banner Portal
EDUCATION SPORTS PUBLIC SCHOOL AND THOUGHT OF DEVELOPMENT OF CRITICAL HIGH SCHOOL STUDENTS
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Sports
Critical thinking

How to Cite

MALDONADO, Daniel Teixeira. EDUCATION SPORTS PUBLIC SCHOOL AND THOUGHT OF DEVELOPMENT OF CRITICAL HIGH SCHOOL STUDENTS . Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 213–230, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i3.8640879. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640879. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Describe an educational experience in physical education classes held during the 2nd half
of 2014, for high school students of a state technical college located on the east side of São
Paulo, where sports were themed with the intention of stimulating critical thinking of
students. Through this learning experience in which students were able to experience,
understand; reflect, analyze, discuss and produce knowledge about this manifestation of
the culture of body movement, it was noted progress in the development of their critical
thinking on the subject.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i3.8640879
PDF (Português (Brasil))

References

DARIDO, S. C. et al. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan./jun. 2001.

BETTI, M. Educação Física e sociedade: a Educação Física na escola brasileira de 1o e 2o graus. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília, 1998.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. São Paulo: Cepeusp, 1995.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. Campinas: Scipione, 1989.

GUEDES, D. P. Educação para saúde mediante programas de Educação Física Escolar. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 1, jun. 1999.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 4. ed. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2001.

LE BOULCH, J. A educação pelo movimento: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

TANI, G. et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

SILVA, S. A. P. S. Portas abertas para a Educação Física: falando sobre abordagens pedagógicas. São Paulo: Phorte, 2013.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, n. 2, p. 10-21, 2010.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 9. ed. São Paulo: Loyola, 1990.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. In: MOLINA NETO, V. Etonografia: opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da Educação Física. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Voleibol escolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr./jun. 2010.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Prática pedagógica diferenciada nas aulas de Educação Física: a ginástica na escola pública. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 12, n. 1, p. 165-172, 2013.

MALDONADO, D. As três dimensões do conteúdo na Educação Física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 4, p. 195-211, 2013.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Educação Física escolar e as três dimensões do conteúdo: tematizando as danças na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 1, p. 181-200, 2014.

MALDONADO, D. Educação Física escolar e as três dimensões do conteúdo: tematizando os esportes na escola pública. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 2, p. 147-165, 2014

MASCARA, D. I.; CHIMINAZZO, J. G. C.; LIMA, N. M. O futebol da escola: construção de uma proposta baseada nas três dimensões dos conteúdos. Pulsar, v. 5, n. 1, 2013.

MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.

RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.