Banner Portal
DIDACTIC-METHODOLOGICAL ORGANIZATION OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN BASIC EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Class
Didactic
School

How to Cite

SILVA, Francisco Celso Lima da; FARIAS, Gelcemar Oliveira; PINTO, Marilia Garcia; SALLES, William Neves. DIDACTIC-METHODOLOGICAL ORGANIZATION OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN BASIC EDUCATION: CASE STUDY. Conexões, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 231–241, 2015. DOI: 10.20396/conex.v13i3.8640880. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8640880. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The aim of the study was to analyze the methodological and didactic organization of
Physical Education classes in the early years of elementary school. From descriptive and
exploratory approach, an observation matrix was used to analyze ten interventions from a
teacher with training in Physical Education to 18 students belonging to the third year of
elementary school in a state school in Florianópolis. The results indicated that the didactic
and methodological organization of the observed classes was structured as follows: rite of
class start (ride to class, beginning of class, initial activity); intermediate activities;
explanation of the proposed activities; and the end of the class. The teacher, while revealed
herself as an active participant, clearly explained the purpose of the activities. Often, there
was the separation of children by sex. The studies with a focus on the Physical Education
teacher’s didactic-pedagogic work at school should still be deeply investigated in order to
contribute to the process of teacher professional development.

https://doi.org/10.20396/conex.v13i3.8640880
PDF (Português (Brasil))

References

XAVIER NETO, L. P.; ASSUNÇÃO, J. R. Educação Física (saiba mais). Rio de Janeiro: Unit, 2005.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

GHIRALDELLI JR., P. Educação Física progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a Educação Física brasileira. 10. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

MARQUES, M. O. Pedagogia: a ciência do educador. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1990.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

PEREZ GALLARDO, J. S. Educação Física escolar: do berçário ao ensino médio. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 2003.

CAPARROZ, F. E.; BRACHT, V. O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p.21-37, 2007.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação Física infantil: construindo o conhecimento na escola. São Paulo: Phorte, 2002.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.

FARIA JR., A. G. Introdução à didática de Educação Física. Brasília: Divisão de Educação Física do MEC, 1986.

KREBS, R. J.; RAMALHO, M. H. S. Planejamento curricular para educação básica: Educação Física: caderno pedagógico. Florianópolis: IOESC, 2011.

PADILHA, S. L.; PIETA, S. A. A influência da atividade de volta à calma para a melhoria do aprendizado em crianças do ensino fundamental. Paraná: UNICS. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/mydownloads_01/singlefile.php?cid=36&lid=6291. Acesso em: 22 set.2013.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.