Banner Portal
CHARACTERIZATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS ABOUT THE NONPARTICIPATION OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN SCHOOLS OF THE MUNICIPALITY OF MEDIUM IN THE INTERIOR OF CEARÁ
PDF (Português (Brasil))

Keywords

High school
The pantry
School physical education
Students
Class

How to Cite

SILVA, Francisco Carlos de Sousa; SILVA, André Luis Façanha da; PAULA, Alisson Slider do Nascimento. CHARACTERIZATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS ABOUT THE NONPARTICIPATION OF SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN SCHOOLS OF THE MUNICIPALITY OF MEDIUM IN THE INTERIOR OF CEARÁ. Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 35–52, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i1.8644765. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8644765. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this study was to characterize the profile of students who do not participate in the physical
education classes in high school public schools of the city of Sobral in Ceará. To deal with this study were
collected methodological documents of certificates and statements delivered to the teacher by the students as request for dispensation from classes with data analyses, constructed from the results of these documents. It was noticed that most cases of students who do not participate in the physical education classes are represented by females, reasons such as courses, internship, job, are those containing a higher incidence, lack of access by the distance, bodily practices held outside of school were other problems detected, implying that the greatest cause of the problem lies in the fact that the classes be held outside of the normal shift from other curricular
components.

https://doi.org/10.20396/conex.v14i1.8644765
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. v. 185. p. 11.

MARTINS, C. Discursos legitimadores da educação física no ensino médio. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, 2012.

LEMOS, F. R. M. Educação física escolar, ensino médio: entre a legislação e a ação. EF Deportes: revista digital, Buenos Aires, v. 13, n. 130, mar. 2009.

CAVALIEREJR, E.; VERAS, A. D. A Educação física escolar versus a Lei de Diretrizes e Bases da Educação: LDB nº 9394/1996. EF Deportes: revista digital, Buenos Aires, v. 14, n. 134, jul. 2009.

CARNEIRO, E B. Confrontos e perspectivas da educação física escolar no ensino noturno. EF Deportes: revista digital, Buenos Aires, v. 11, n. 101, out. 2006.

SILVÉRIO, K. S. et al. Ensino médio no período noturno: um estudo da educação física como componente curricular. EF Deportes: revista digital, Buenos Aires, v. 17, n. 174, nov. 2012.

PIMENTEL, A. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, Londrina, n. 114, p. 179-195, nov. 2001.

ANEXO 36: como usar o epiinfo. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ArMcS_njY6EJ:portal.anvisa.gov.br/wps/wcm/connect/12fe49804745814d8d7add3fbc4c6735/Anexo%2B36%2B-%2BEpiInfo%2Brevisado%2B%2B2.doc%3FMOD%3DAJPERES%26useDefaultText%3D0%26useDefaultDesc%3D0+&cd=5&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 25 out. 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Mulher no mercado de trabalho: perguntas e respostas. Rio de Janeiro, 08 mar. 2012. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/indicadores/trabalhoerendimento/pme_nova/Mulher_Mercado_Trabalho_Perg_Resp_2012.pdf. Acesso em: 28 set. 2014.

ALTMANN, H. Rompendo fronteiras de gênero: Marias (e) homens na educação física. 1998. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte,1998.

BRANDÃO, C. F. A situação atual do ensino médio brasileiro e as propostas para a próxima década: infraestrutura, gestão e formação do profissional que atua no ensino médio. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 97-107, jan./jun. 2012.

ROSA, V. T. Dispensas nas aulas de educação física no ensino médio: entre a necessidade real e o uso indiscriminado da lei. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2012.

RICARDO FURTADO E ASSOCIADOS. Disponível em: http://www.ricardofurtadoadvogados.com.br/ImprensaMostra.asp?T=M&chave=7884. Acesso em: 28 out. 2014.

MÔNICO, A. G. F. Gravidez na adolescência e evasão escolar: o que a escola tem a ver com isso? Revista FACEVV, Vila Velha, n. 4, p. 39-49, jan./jun. 2010.

ALVES, P. Com aumento de 16% de homicídios, o Ceará é o segundo estado mais violento do Brasil. Tribuna do Ceará, Ceará, 12 nov. 2014. Disponível em: http://tribunadoceara.uol.com.br/noticias/segurancapublica/com-aumento-de-16-em-homicidios-ceara-e-o-segundo-estado-mais-violento-brasil/. Acesso em: 20 dez. 2014.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.