Banner Portal
THE COMPREHENSION OF TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION ABOUT THE CURRICULUM FROM THE STATE SAO PAULO
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Scholar physical education
Curriculum of São Paulo
Teacher career

How to Cite

SPOLAOR, Gabriel da Costa; DAOLIO, Jocimar. THE COMPREHENSION OF TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION ABOUT THE CURRICULUM FROM THE STATE SAO PAULO: A LOOK THROUGH THE STATES OFTEACHER CARRER. Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 87–103, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i1.8644768. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8644768. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In 2010, was made by the Secretary of Education from the State São Paulo the Curriculum of State São Paulo
(CEF-SP). Since then, some researches are trying to identify the impact of this implementation. To try to add
to the new observations, we tried as a main goal on this research analyze the understand about the teachers of Physical Education from the State Schools about the document which has been applied, considering how that is related to this comprehension and the stages through the teacher career. As the methodologies procedures that has been use in semi-structures interview. We could see some development related to the steps through the teaching career of Physical Education, not in a linear form, but accord and related to the experiences that each one had been in touch during their one life. All those characteristics may influence how teacher are related to the curriculum, seeing that the sense gave, as the ways to use the materials, can have differences according to the needs and problems found in each step. When we look specifically to the comprehension of the theory concepts into the curriculum, was possible to realize a shallow and not deeply understood by some teacher. 

https://doi.org/10.20396/conex.v14i1.8644768
PDF (Português (Brasil))

References

¹SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Proposta curricular do Estado de São Paulo: educação física – ensino fundamental ciclo II e ensino médio. São Paulo, 2008.

²SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: linguagens, códigos e suas tecnologias – ensino fundamental ciclo II e médio. 2. ed. São Paulo, 2011.

³GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1994.

KUNZ, E. Educação física: ensino & mudanças. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1991.

AMUSQUIVAR, S. B. A educação física na proposta curricular do estado de São Paulo: visão dos professores. 2010. 75f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

NEIRA, M. G. A proposta curricular no estado de São Paulo na perspectiva dos saberes docentes. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, p. 23-27, nov. 2011.

ROCHA, R. L. F.A Prática pedagógica de educação física a partir do currículo de São Paulo. 2014. 187f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.

SILVA, I. K.; SANTOS, B. R.; RODRIGUES JÚNIOR, J. C. A compreensão de professores sobre o currículo de educação física de ensino de São Paulo em comparação com a concepção de um dos autores do currículo. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 1, p. 59-84, jan./mar. 2014.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NOVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2007.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.