Banner Portal
SCHOOL PHYSICAL EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education school
Social representations
Physical Education

How to Cite

TRIANI, Felipe da Silva; FREITAS, Willian Costa de; NOVIKOFF, Cristina. SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: THE SOCIAL REPRESENTATIONS . Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 130–137, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i1.8644770. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8644770. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

The review of the book "School Physical Education: the social representations", published in 2001, discusses
the School Physical Education with an emphasis in high school, written by the author Claudio Luis
Alvarenga Barbosa, also author of "Physical Education: from alienation to release". The author traces the
historical aspects of physical education, highlighting its relationship with the Greek education. The
appropriation of the social representations theory in the work is critical target by reviewers, since the
references obtained by them for change in social representations on the context in which we live and work
presents a social representation of physical education mode Overall, as if there was only one for the entire
universe of physical education. The review also presents the interpretation of teachers' speeches and high
school students on the Physical Education.

https://doi.org/10.20396/conex.v14i1.8644770
PDF (Português (Brasil))

References

MOSCOVICI, S. A representação social sobre a psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

BARBOSA, C. L. A. Educação física escolar: as representações sociais. Rio de Janeiro: Shape, 2001.

MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

SILVA, M. S. S.; BRACHT, V. Na pista de práticas e professores inovadores na educação física escolar. Kinesis, v. 30, n. 1, jan./jun. 2012.

GHIRALDELLI, P. Educação física progressista: a pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. São Paulo: Loyola, 1991.

MOSCOVICI, S. Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, v. 18, p. 211-250, 1988.

MARINHO, I. P. Sistemas e métodos de educação física. 4. ed. São Paulo: Cia Brasil, 1958.

RAMOS, J. J. Os exercícios físicos na história e na arte: do homem primitivo aos nossos dias. São Paulo: IBRASA, 1982.

DARIDO, S. C.; SANCHES NETO, L. O contexto da educação física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Org.). Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011.

CASTORIADIS, C. A instituição imaginária da sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.