Banner Portal
INTERACTION TEACHER-STUDENT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES ON INITIAL GRADES OF BASIC EDUCATION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Interaction teacher-student
Physical education classes
Initial grade

How to Cite

LUCHESI, Felipe Del Mando; CARAMASCHI, Sandro. INTERACTION TEACHER-STUDENT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES ON INITIAL GRADES OF BASIC EDUCATION . Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 90–112, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i2.8646058. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8646058. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study purposed to analyse interaction between teacher and student, content and teaching
methodology to the Physical Education classes wherewith initial grade teachers and concomitant segregative
process and implications there are behind them. The methodology was characterized by naturalistic observation with use of camera, besides the semi-structured interview realized with teachers adopting a quali-quantitative research at tree public schools located in Bauru´s city with 4 teachers, one for each grade. With the present research it was effort identify successful actions and diverse practices, including coercitives, of possible changes by means of the teachers in theirs contexts of education.

https://doi.org/10.20396/conex.v14i2.8646058
PDF (Português (Brasil))

References

ORDÓÑEZ PENALONZO, Jacinto. La escuela, diferentes contextos culturales y culturas de frontera. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, maio/ago. 2003.

PAPALAIA, Diana E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 8. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

CANDAU, Vera Maria. Construir ecossistemas educativos-reinventar a escola. In: ______. Reinventar a escola. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

SILVA, Cristiane Rezende; BOTTI, Marise; ROGONNI, Ana Caroline Cappelini. A educação dos sentidos e o sentido da experiência: relações e desafios para a formação de professores de educação física. Conexões, Campinas, v. 12, n. 2, p. 114-131, 2014.

BETTI, Mauro et al. Por uma didática da possibilidade: implicações da fenomenologia de Merleau-Ponty para a educação física. Revista Brasileira das Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 39-53, 2007.

ARCE, Tatiana Diaz; DRUKER, Sofia Ibañez. La democratizacion del espacio escolar: una construcción en y para la diversidad. Estúdios Pedagógicos, Valdívia, ano 23, n. 1, p. 63-77, 2007.

RANGEL, Irene Conceição Andradeet al. A educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, Rio Claro, v. 14 n. 2, p. 156-167, abr./jun. 2008.

BRANDÃO, Carlos Rodrigo. Bioética na educação física. Brasília: Scortecci, 2003.

BRANCO, Angela Uchoa. Socialização na pré-escola: o papel da professora e da organização das atividades no desenvolvimento de interações sociais entre as crianças. 1989. Tese (Doutorado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1989.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.

BRACHT, Valter. Educação física & ciência: cenas de um casamento (in) feliz. Ijuí: Ed. da Unijuí, 1999

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: educação física: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental. Brasília, 1998.

DARIDO, Suraya Cristina et al. A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan./jun. 2001.

FILGUEIRAS, Isabel Porto et al. Concepções e preferências sobre as aulas de educação física escolar: uma análise da perspectiva discente. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 3, 2007.

SONEGO, Roselaine Vieira; ZAMBERLAN, Maria Aparecida Trevisan. Concepções e práticas sócio-educativas promotoras de autonomia no ensino fundamental. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 12, n. 2, p. 343-350, maio/ago. 2007.

MOTTA, Danielle Cunha et al. Práticas educativas positivas favorecem o desenvolvimento da empatia em crianças. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 3, p. 523-532, set./dez. 2006.

REIS, Valéria Teixeira Cunha; PRATA, Mary Anne Rodrigues; SOARES, Adriana Benvides. Habilidades sociais e afetividade no contexto escolar: perspectivas envolve professores e o processo ensino-aprendizagem. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 30, n. 69, p. 347-357, abr./jun. 2012

HIRAMA, Elaine Prodocimo. As emoções na educação física escolar. 2002. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade de Campinas, Campinas, São Paulo, 2002.

PLANCHUELO MEDINA, Lina; HERNÁNDEZ MENDO, Antonio; FERNÁNDEZ GARCIA, José Carlos. Intervención y evaluación de un programa de desarrollo moral en la educación física en primaria. EFDeportes.com: revista digital, Buenos Aires, ano 14, n. 133, jun. 2009. Disponível em: http://www.efdeportes.com. Acesso em: 02 set. 2009.

COZBY, Paul C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003.

VIANNA, Heraldo M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Plano, 2004. (Série Pesquisa em Educação, v. 5).

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Rio de Janeiro: Edições 70, 1991.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul.1990. Disponível em: http: www.planalto.gov.br/civil/LEIS/L8069.htm. Acesso em: 28 out. 2009.

MOLA, Isabel Coelho. Avaliando uma proposta para modificar práticas coercitivas de profissionais de educação física. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

MERIDA, Marcos. Educação física escolar: história e cultura. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 9, n. 1, 2010.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.