Banner Portal
Body practices as social technology in the strategy family health
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Body practice
Social technology
Family health strategy
Physical Education

How to Cite

ANDRADE, Sabrina Raquel de Lima; MARQUES, Aline Albuquerque; RODRIGUES, Ana Clécia Silva Ferreira; FREITAS, Neires Alves de; SILVA, André Luis Façanha da. Body practices as social technology in the strategy family health . Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 3, p. 380–394, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i3.8647454. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8647454. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This experience report aims to describe the implementation process and the trajectory of the
Community Body Practices (PCC) as social technology of the Family Health Strategy (ESF) at
Sobral/CE. We used the diary of field, direct observation in the corporal practices groups in 13
neighborhoods facilitated by professionals of Physical Education. The results highlighted the
predominance of participation of the intergenerational female audience; Variation in the use of
the contents of the movement's body culture; Space for building links, autonomy, socialization,
criticality and knowledge of the microprocesses of works to effect the matrix support in the
PCCs. The experience contributed to enriching the knowledge and needs of the PCCs in the
ESF in the city of Sobral/CE.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8647454
PDF (Português (Brasil))

References

BILIBIO, Luiz Fernando; CECCIM, Ricardo Burg. Singularidades da educação física na saúde: desafios à educação de seus profissionais e ao matriciamento interprofissional. In: FRAGA, Alex Branco; WACHS, Felipe (Org.). Educação física e saúde coletiva: políticas de formação e perspectivas de intervenção. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2007. p. 47-62.

BONFADA, Diego et al. A integralidade da atenção à saúde como eixo da organização tecnológica nos serviços. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.17, n. 2, p. 555-560, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes do NASF: Núcleo de Apoio Saúde da Família. Cadernos de Atenção Básica, n. 27. Brasília, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.446, de 11 de novembro de 2014. Redefine a Política Nacional de Promoção da Saúde. Diário Oficial da União, Brasília, n 220, p. 68, 13 nov. 2014a. Seção 1.

BRASIL. Ministério da Saúde. Núcleo de Apoio à Saúde da Família. Cadernos de Atenção Básica, n. 39. Brasília, 2014b.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=231290&search=ceara|sobral. Acesso em: 20 abr. 2015.

CAMPOS, Sousa Wagner Gastão. Um método para análise e co-gestão de coletivos: a construção do sujeito, a produção de um valor de uso e a democracia em instituições: O método da roda. São Paulo: Hucitec, 2000.

CARVALHO, Yara Maria. Promoção da saúde, práticas corporais e atenção básica. In: BRASIL. Revista Brasileira Saúde da Família, Brasília, p. 33-45, 2006.

DALL’AGNOL, Clarice Maria et al. O trabalho com grupos como instância de aprendizagem em saúde. Revista Gaúcha Enfermagem, Rio Grande do Sul, v. 28, n. 1, p. 21-26, 2007.

DARON, Vanderléia. A educação popular em saúde como referencial para as nossas práticas na saúde. In: BRASIL. Ministério da Saúde. II Caderno de educação popular em saúde. Brasília, 2014. p. 123-146.

FIGUEIREDO, Mariana Dorsa; CAMPOS, Rosana Onocko. Saúde mental na atenção básica à saúde de Campinas, SP: uma rede ou um emaranhado? Ciências & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.14, n.1, p.129-138, 2009. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232009000100018. Acesso em: 06 out. 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2003.

FURTADO, Roberto Pereira et al. Educação física e saúde mental: uma análise da rotina de trabalho dos profissionais dos CAPS de Goiânia. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 4, 1077-1090, out./dez. 2016.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

INSTITUTO DE TECNOLOGIA SOCIAL (ITS). Reflexões sobre a construção do conceito de tecnologia social. In: DE PAULO, Antônio et al. Tecnologia social: uma estratégia para o desenvolvimento. Rio de Janeiro: Fundação Banco do Brasil, 2004.

LINHARES, Anagécia Sousa; SILVA, André Luis Façanha. Caracterização do grupo de práticas corporais na Atenção Primária à Saúde em Sobral – Ceará. SANARE, Sobral, v. 13, n.1, p.56-63, jan./jun. 2014.

MACÊDO, Virgílio Cesar Dourado de; MONTEIRO, Ana Ruth Macêdo. Educação e saúde mental na família: experiência com grupos vivenciais. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v.15, n. 2, p. 222-230, abr./jun. 2006.

MERHY, Emerson Elias; ONOCKO, Rosana. Agir em saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec, 2006.

MINAYO, Maria Cecília Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.

MUNARI, Denize Bouttelet; LUCCHESE, Roselma; MEDEIROS, Marcelo. Reflexões sobre o uso de atividades grupais na atenção a portadores de doenças crônicas. Ciências, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 8, supl. 8, p. 148-54, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/9742.

PEDUZZI, Marina. Equipe multiprofissional de saúde: conceito e tipologia. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 103-109, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsp/v35n1/4144.pdf. Acesso em: 3 mar. 2015.

PERERA, Apes Falcão; GOMES, João Carlos Costa. O uso de metodologias participativas na democratização do conhecimento: Avaliação de redes de referências na região Sul do Rio Grande do Sul. Revista Extensão Rural, Rio Grande do Sul, ano 16, n. 18, jul./dez. 2009.

PONTES, Flávia Campos; CHAGAS, Maristela Inês Osawa. Ginástica comunitária na Estratégia Saúde da Família do município de Sobral-CE: avaliação a partir dos discursos dos profissionais e usuários. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, 2010.

SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina. As práticas corporais na contemporaneidade: pressupostos de um campo de pesquisa e intervenção social. In: SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina (Org.). Práticas corporais: gênese de um movimento investigativo em educação física. Florianópolis: Nauemblu Ciência & Arte: 2005. v. 1.

SILVA, André Luis Façanha; SOUSA, Roberta Menezes. A roda como espaço de co-gestão da residência multiprofissional em saúde da família do município de Sobral – CE. SANARE, Sobral, v. 9, n. 2, p. 07-13, jul./dez. 2010.

SILVA, André Luis Façanha; OLIVEIRA, Bráulio Nogueira. A trajetória da educação física no SUS em Sobral-CE: um resgate histórico. Conexões: Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 2, p. 193-207, 2013.

SILVA, André Luis Façanha et al. SIREMU: uma tecnologia de gestão e formação de processos de trabalho na Estratégia Saúde da Família. Prêmio InovaSUS 2012/2013: valorização de boas práticas e inovação na gestão do trabalho na saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.

SOUZA, José Nicolau. Prática docente comprometida e o apoio didático pedagógico no ensino superior: a experiência da FARN. Revista da FARN: Revista da Faculdade Natalense, Natal, v. 3, n. 1/2, p. 209-221, jul. 2003/jun. 2004.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.