Banner Portal
Continued formation of physical education teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Continued formation
Physical education
Pedagogical practices

How to Cite

SILVA, Ana Paula Vasconcelos da; MOREIRA, Evando Carlos. Continued formation of physical education teachers: an experience report . Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 235–250, 2017. DOI: 10.20396/conex.v15i2.8647510. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8647510. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This study purpose to describe the experience of a proposal for continued formation developed
with teachers of Physical Education of Mato Grosso State in Barra do Garças city, which is
based on the assumptions of continued formation and collaborative work. We conducted over
five months, thirteen formative meetings with the participation of seven teachers of Physical
Education. At the end of meetings the teachers criticized current models of continued
formations, pointing out the need to expand space for the discussion of specific issues in
Physical Education and teaching practice.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i2.8647510
PDF (Português (Brasil))

References

SACRISTÁN, José Gimeno; PÉREZ-GOMÉZ, Angel. I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1996.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto, 1999.

CUNHA, António Camilo. Pós-Modernidade, socialização e profissão dos professores (de educação física): para uma “nova” reconceptualização. Viseu, Portugal: Vislis, 2008, p. 35-68.

FORMOSINHO, João Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto, Portugal: Porto, 2009.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, Portugal: Porto, 2001.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: Educa, 2009.

AZEVEDO, Andréa Maria Pires; OLIVEIRA, Glycia Melo; SILVA, Priscilla Pinto Costa; NÓBREGA, Thereza Karolina Sarmento; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. Formação continuada na prática pedagógica: a educação física em questão. Movimento, Porto Alegre, v.16, n. 4, p. 245-262, out./ dez., 2010.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, educação e sociedade, Teresina, v. 10, n. 12, 2005, p. 26-38.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, set./dez. 2005, p. 521-539.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

AGUIAR, Camila Silva de; ROTELLI, Paula Pereira; PETRONI, Renata Gomes Gerais; TERRA, Dinah Vasconcellos. Principais dificuldades dos professores de educação física nos primeiros anos de docência: elementos para (re) orientação das disciplinas de didática e prática de ensino do curso de licenciatura em Educação Física da UFU. Motrivivência, v. 17, n. 25, p. 37-55, dez., 2005.

KRUG, Hugo Noberto. Rede de auto-formação participada como forma de desenvolvimento profissional de educação física. 2004. 231f. Tese (Doutorado em Ciência do Movimento Humano) – Centro de Educação Física e Desporto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2004.

MARQUES, Marta Nascimento; KRUG, Rodrigo de Rosso; KRUG, Hugo Norberto; CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da. Os desafios do cotidiano educacional: o caso da educação física. Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. 1, 2005, p. 187-206.

ROSSI, Fernanda. Formação continuada em educação física escolar: concepções e perspectivas de professores. 213f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro. 2010.

ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.