Banner Portal
GYMNASTICS FOR ALL AT THE UNIVERSITY EXTENSION
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gymnastic For All
Extension
Teacher formation

How to Cite

LELES, Marilia Teodoro de; NAKATANI, Lariza Zanini César; SOUZA, Samanta Garcia de; LOPES, Lara Torres; VIOLLATI NETO, Othon; MONTEIRO, Thiago Sousa. GYMNASTICS FOR ALL AT THE UNIVERSITY EXTENSION: THE EXERCISE OF THE TEACHER’S PRACTICE. Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 3, p. 23–45, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i3.8648060. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648060. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study consists of the recording and reflection on the teaching practice of physical education teacher with
focus on formation of these by acting as monitors in the extension project Gymnastics for All (GPT) in
Childhood of the State University of Goiás / Campus Goiânia ESEFFEGO. The methodological strategy used
was made from the descriptive research from case study, encompassing aspects of description, recording,
analysis and interpretation of the studied sample, which owned as field extension project cited and subjects
involved (teachers, monitors and students), and bibliographic and documentary analysis. For the data collection it was used instruments lesson plans built, observations and personal notes recorded during the process, notes about the interventions and presentations made in the logbook, questionnaire administered to students at the end of the project, photographic and audiovisual records. For this analysis, part is the concept of GPT, contextualizing researched extension project and description of ways and methodological paths of this, realizing, finally, a reflection of teaching practice and the influences of this in the training of monitors as future teachers and the work of GPT in the context of university extension and from life experiences.

https://doi.org/10.20396/conex.v14i3.8648060
PDF (Português (Brasil))

References

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino da educação física. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2009.

MIRANDA, Danilo Santos de. Identidades e práticas coletivas. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 4., 2007, Campinas. Anais... Campinas: FEF-UNICAMP, 2007. p. 33-34.

TOLEDO, Eliana de. Ginástica de Grande Área: Algumas abordagens e reflexões de sua manifestação no Brasil. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 4., 2007, Campinas. Anais... Campinas: FEF-UNICAMP, 2007. p. 38-43.

MARCONI, Marin de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de. Ginástica geral: uma área do conhecimento da educação física. 1997. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas Ed. da UNICAMP, 2007.

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Educação física escolar: uma proposta a partir da síntese entre duas abordagens. Movimento, Porto Alegre, v. 5, n.10, p. 29-34, 1999. Disponível em: www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/2455/1120. Acesso em: 12 maio 2016.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA. Gymnastics for all manual: regulations manual, 2009. Disponível em: http://www.fig-gymnastics.com/publicdir/rules/files/gfa/2009%20GFA%20manual-e.pdf. Acesso em: 10 jul. 2016.

BEZERRA, Liudmila de Andrade; GENTIL, Raphael do Nascimento; FARIAS, Gelcemar Oliveira. A ginástica para todos na formação inicial: do contexto histórico à produção do conhecimento. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n.3, 2015, p.739-751, 2015. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/32966/19026. Acesso em: 10 jul. 2016.

FERNANDES, Rita de Cássia; EHRENBERG, Mônica Caldas. A ginástica para todos na sua relação com as atividades físicas orientadas para o lazer. EFDeportes.com: revista digital, Buenos Aires, v. 15, n. 166, 2012. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd166/a-ginastica-para-todos-para-o-lazer.htm. Acesso em: 12 maio 2016.

SANTOS, José Carlos Eustáquio dos. Ginástica geral: elaboração de coreografias, organização de festivais. Jundiaí: Fontoura, 2001.

CESAR, Lariza Zanini. O papel do monitor no processo de sociabilização de jovens e adultos praticante de ginástica geral: um estudo de caso. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

MARCASSA, Luciana. Metodologia do ensino da ginástica: novos olhares, novas perspectivas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 171-186, 2004. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/pensar-pratica-v7-n2-2004/. Acesso em: 14 abr. 2016.

SOUZA, Maria Cecília Braz Ribeiro de. A concepção de criança para o enfoque histórico-cultural. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2007.

FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA (FIG). About gymnastics for all. Disponível em: < http://www.fig-gymnastics.com/site/page/view?id=236> Acesso em: 13 maio 2016.

GOIÁS. Universidade Estadual de Goiás. Projeto pedagógico do curso de Educação Física. Goiânia: ESEFFEGO, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. 7. ed. São Paulo: Libertad, 2000.

SILVA, Leonardo Toledo. Jogos, brinquedos e brincadeiras: algumas reflexões. Saber Acadêmico, n. 11, p. 163-171, 2011. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/12867491/jogos-brinquedos-e-brincadeiras-algumas-reflexoes-uniesp. Acesso em: 14 maio 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antônio Coelho. Festivais ginásticos: princípios formativos na visão de especialistas. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP. Campinas, v. 13, n. especial, p. 98-114. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637578. Acesso em: 20 abr. 2016.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.