Banner Portal
In the way of new pedagogical practices in school physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical school education
Pedagogical innovation
Participatory planning

How to Cite

FARIAS, Uirá de Siqueira; SOUSA, Claudio Aparecido de; MALDONADO, Daniel Teixeira; MOREIRA, Vinícius dos Santos; JANUARIO, Paulo Clepard Silva. In the way of new pedagogical practices in school physical education . Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 4, p. 486–504, 2018. DOI: 10.20396/conex.v15i4.8648539. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648539. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This work exposes some vestiges of changes in pedagogical practices in Physical School
Education, which has been driven since the 1980s by the renovating movement of the area. The
objective of this study was to report two pedagogical experiences with innovative characteristics
carried out in classes of Physical School Education in the public school. A qualitative research
of the descriptive type. These reports show innovative characteristics that go beyond the
traditional models rooted in the area, bringing possible contributions to be analyzed and
reflected by teachers who are in the difficult educational task in Brazilian public schools.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i4.8648539
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, Maria Eliza Dalmazo Afonso. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

BRACHT, Valter; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Educação Física Escolar. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico de educação física. 3. ed. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2014. p. 241-247.

CASTELLANI FILHO, Lino. Pelos meandros da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 14, n. 3, p. 119-125, 1993.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DELMANTO, Dileta; FAUSTINONI, Luiza Esmeralda. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – relatos de práticas pedagógicas. Goiânia, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de janeiro, Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; SILVA, Marlon André. Ensaiando o “novo” em educação física escolar: a perspectiva de seus atores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, n. 1, p. 199-134, 2011.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Atuação dos professores na educação física escolar: entre o abandono do trabalho docente e a renovação pedagógica. In:SILVA, Paula Cristina da Costa et al. Territorialidade e diversidade regional no Brasil e na América Latina: suas conexões com a educação física e com as ciências do esporte. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2016. p. 45-70.

______. et al. O abandono do trabalho docente em aulas de educação física: a invisibilidade do conhecimento disciplinar. Educación Física y Ciencia, v. 15, n. 2, p. 1-7, 2013.

GRILLO, Rogério de Melo. O xadrez pedagógico na perspectiva da resolução de problemas em matemática no ensino fundamental. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade São Francisco, Itatiba, 2012.

KHOURI, Fernanda Buonome El; FREIRE, Elisabete dos Santos. A produção do conhecimento nas aulas de Educação Física: uma experiência com a construção de jogos cooperativos. In: FARIAS, Uirá de Siqueira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças. Curitiba: CRV, 2017. p. 85-100.

LAVILLE, Cristhian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

MAFRA, Jason Ferreira. Paulo Freire, um menino conectivo: conhecimento, valores e práxis do educador. São Paulo: BT Acadêmica; Brasília, DF: Líber Livro, 2016.

MALDONADO, Daniel Teixeira et al. Perspectivas de mudanças nas práticas pedagógicas da educação física escolar: uma análise dos estudos publicados nos anais de eventos paulistas. Conexões: educação física, esporte e saúde, Campinas, v. 15, n. 3, p. 349-367, 2017.

MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos; Miranda, Maria Luiza de Jesus. Pesquisas sobre educação física no cotidiano da escola: o estado da arte. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1373-1395, 2014.

RANGEL, Irene Conceição Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. Jogos e Brincadeiras. In: DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

RODRIGUES, Leonardo Lima; BRACHT, Valter. As culturas da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 32, n. 1, p. 93-107, 2010.

ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. ¬¬São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2012.

SILVA, Tomas Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.