Banner Portal
Pedagogical possibilities of teaching tennis in schools
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education
Sport pedagogy
Tennis

How to Cite

GINCIENE, Guy; IMPOLCETTO, Fernanda Moreto; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogical possibilities of teaching tennis in schools. Conexões, Campinas, SP, v. 15, n. 4, p. 505–521, 2018. DOI: 10.20396/conex.v15i4.8649663. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8649663. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to point out some aspects for systematization of technical e tactical
elements of tennis, based on the principles of the Sport Pedagogy. At first, is present the
performance elements of tennis and those that should be taught in the beginning of this process:
technique (skills) and tactic (individual tactics). In a second part, the paper present the way of
teaching those elements, based on the Sport Pedagogy theories. In this way of thinking the
teaching process of tennis is also presented: a proposal to teach kids without skills in the same
way they could develop them; the basic skills of tennis; ways to adapt the materials (balls,
racquets; nets); and how to teach for many kids at the same time.

https://doi.org/10.20396/conex.v15i4.8649663
PDF (Português (Brasil))

References

BOLONHINI, Sabine Zink. Pedagogia do esporte e a iniciação ao tênis de campo: um estudo nos principais clubes de São Paulo. UNICAMP, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2. ed. rev. Brasília, 2016. Brasília, 2016.

CALVO, Adriano Perciva; MATTHIESEN, Sara Quenzer. Diagnóstico do conteúdo da Educação Física Escolar: o atletismo em foco. Revista Digital De Educacion Fisica, v. 16, n. 164 , 2012. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd164/conteudo-da-educacao-fisica-escolar-o-atletismo.htm. Acesso em: 2 jan. 2016.

CALVO, Adriano Perciva; MATTHIESEN, Sara Quenzer. O atletismo está presente nas aulas de Educação Física Escolar? Revista Digital De Educacion Fisica, v. 16, n. 160 , 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd160/o-atletismo-na-educacao-fisica-escolar.htm. Acesso em: 2 jan. 2016.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/Educação_física_na_escola.html?id=ANTXXwAACAAJ&pgis=1. Acesso em: 14 jan. 2016.

DEL PRIORE, Mary; MELO, Victor Andrade de. Apresentação. História do esporte no Brasil. São Paulo: Ed. da UNESP, 2009.

DRUMOND, Maurício. O esporte como política de Estado: Vargas. História do esporte no Brasil. São Paulo: Ed. da UNESP, 2009.

FLORENZANO, João Paulo. A democracia corinthiana: práticas de liberdade no futebol brasileiro. São Paulo: FAPESP, 2009.

.

FREIRE, João Batista. Pedagogia do futebol. Campinas: Autores Associados, 2003.

.

GALATTI, Larissa Rafaela et al. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos Jogos Esportivos Coletivos. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153, 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/21088.

GILLMEISTER, Heiner. Tennis history. ITF Coaching and Sport Science Review, v. 15, n. 46, p. 16-18 , 2008.

GINCIENE, Guy. Tênis de campo. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Org.). Esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote. Maringá: Eduem, 2014. p. 157–205.

GINCIENE, Guy; ABURACHID (Org.). Esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote. Maringá: Eduem, 2014. p. 63-109.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Sistema de classificação de esportes. Revista Digital de Educacion Fisica, v. 10, n. 71, 2004. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd71/esportes.htm. Acesso em: 5 jan. 2016.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória: Ed. da UFES, 2012 .

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Práticas corporais e a organização do conhecimento: esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote. Maringá: Eduem, 2014. Disponível em: http://www.americanbanker.com/issues/179_124/which-city-is-the-next-big-fintech-hub-new-york-stakes-its-claim-1068345-1.html.

GUEDES, Simoni Lahud. Futebol e identidade nacional: reflexões sobre o Brasil. História do Esporte no Brasil. São Paulo: Ed. da UNESP, 2009.

HARVEY, Stephen; JARRETT, Kendall. A review of the game-centred approaches to teaching and coaching literature since 2006. Physical Education & Sport Pedagogy, p. 1–23, jan. 2013. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17408989.2012.754005.

KRÜGER, Geovane. O Tênis de Campo como uma possibilidade para as aulas de educação física escolar. Cadernos de Formação RBCE, 2013.

MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007. Disponível em: http://www.amazon.com.br/Atletismo-Teoria-Prática-Educação-Superior/dp/8527712903/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1451739631&sr=8-2&keywords=sara+quenzer+matthiesen. Acesso em: 2 jan. 2016. .

MAZO, Janice; BALBINOTTI, Carlos. A história do tênis na Era Moderna. O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2009.

MITCHELL, Stephen A.; OSLIN, Judith L.; GRIFFIN, Linda L. Teaching Sport Concepts and Skills. 3. ed. Champaign: Human Kinetics, 2013.

OLIVEIRA, Mascus Aurelio Tabordan de. O esporte brasileiro em tempos de exceção sob a égide da Ditadura (1964-1985). História do esporte no Brasil. São Paulo: Ed. da UNESP, 2009.

PAES, Roberto Rodrigues. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. Canoas: Ed. da Ulbra, 2002.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, deporte y sociedades: léxico de praxeología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001. 502p. Disponível em: https://books.google.com/books?id=vxDwXPRBnuoC&pgis=1. Acesso em: 4 jan. 2016.

BETTI, Irene Conceição Rangel. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 25–31 , 1999. Disponível em: http://www.ceap.br/material/MAT05022010213839.pdf.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2000. .

SIEDENTOP, Daryl. Sport education: quality pe through positive sport experiences. 1994. Disponível em: https://books.google.com.br/books/about/Sport_Education.html?id=hexyQgAACAAJ&pgis=1. Acesso em: 14 jan. 2016. .0873224353.

SIEDENTOP, Daryl; HASTIE, Peter; MARS, Hans Van Der. Complete guide to sport education. 2. ed. Champaign: Human Kinetics, 2011.

THORPE, R.; BUNKER, D.; ALMOND, L. Rethinking games teaching. 1986. 79 f. Monograph (Leicstershire) - Univesity of Loughborough, Loughborough, 1986.

VENDITTI JR, Rubens; SOUSA, Marlus Alexandre. Tornando O “jogo possível”: reflexões sobre a pedagogia do esporte: os fundamentos dos jogos desportivos coletivos e a aprendizagem. Pensar a Prática, Goiania, v. 11, n. 1, p. 47–58 , 2008. Disponível em: http://revistas.ufg.emnuvens.com.br/fef/article/view/1796/3335.

WILLIAMS, A Mark; HODGES, Nicola J. Practice, instruction and skill acquisition in soccer: Challenging tradition. Journal of Sport Sciences, v. 23, n. 6 , 2005.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.