Banner Portal
Evaluation in physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Evaluation
Physical education
Learning

How to Cite

SILVA, Vera Teixeira; SILVA, Bruno Allan Teixeira da; MELO, Luciene Farias de; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni. Evaluation in physical education: a study of public school teachers in the state of SãoPaulo . Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 2–16, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i1.8649716. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8649716. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

This study aimed to investigate how the physical education teacher has made the assessment in the
school context. The sample consisted of sixty-four teachers of Physical Education, acting in the
public schools belong to the Board of Education of South-Central region, the state of São Paulo.
Data were collected through a mixed questionnaire and analyzed using a qualitative approach to
analyze the content. The results show that teachers use various tools to assess their students,
however, was the lack of explicit articulation, interaction and interdependence between the
processes of assessment and learning as well as the lack of knowledge about teaching the subject. It
points out the need for evaluation practices that make sense and meaning for students and teachers,
which are hinged to the learning process. Furthermore, the assessment must provide data to support
teaching and restructure the way.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i1.8649716
PDF (Português (Brasil))

References

BETTI, Mauro. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-82, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental.

Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Básico. Brasília, 1997.

COLL, Cesar; VALLS, Enric. A aprendizagem e o ensino dos procedimentos. In: COLL, Cesar et al. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed. 2000.

CAMPOS, Denise Aparecida. Docência no cenário do ensino para a compreensão: avaliação. São Paulo: UNICID, 2010.

CONDEMARÍN, Mabel; MEDINA, Alejandra. A avaliação autêntica: um meio para melhorar as competências em linguagem e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2005.

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra? reflexões sobre a avaliação e fracasso escolar. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

______.(Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.

FREIRE, João Batista. Educação Física na sala de aula. Nova Antenas de Educação e Tecnologia, v. 5, n. 1, jan./jun. 2002. Disponível em: www.decorpointeiro.com.br. Acesso em: 15 jul. 2010.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HAYDT, Regina Célia Cazaux. Avaliação do processo ensino aprendizagem. São Paulo: Afiliada, 2002.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2009.

LAVILLE, Chistian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MELO, Luciene Farias de. O portfólio como uma possibilidade de intervenção pedagógica em educação física. 2008. Dissertação (Mestrado) – Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

______.; FERRAZ, O. L.; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni. O portfólio como possibilidade de avaliação na educação física escolar. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 21, n. 1, p. 87-97, 2010.

MENDES, Evandra Hein A avaliação da aprendizagem em Educação Física escolar. In: BRANDL, Carmen Elisa H. (Org.). Educação física escolar: questões do cotidiano. Paraná: CRV, 2010.

MONTEIRO, Alessandra Andreia. Corporeidade e educação física: histórias que não se contam na escola! 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2009.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

OLIVEIRA, José Mauro de Sá. Caminhos e descaminhos da avaliação em educação física escolar: afinal, o que mudou? Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./jun. 2016, p. 30-52. 30.

PERRENOUD, Philipie. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

RODRIGUES Graciele Massoli Avaliação na educação física escolar: caminhos e contextos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 11-21, 2003.

SILVA, Josias Ferreira da. Métodos de avaliação em educação física no ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

SILVA, Vera Lúcia Teixeira Tecendo tramas na aprendizagem: um estudo sobre crianças excluídas na escola. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2008.

______.; NISTA-PICCOLO, Vilma Leni. Dificuldades de aprendizagem na perspectiva das inteligências múltiplas: um estudo com um grupo de crianças brasileiras. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 23, n. 2, p. 191-211, 2010.

VASCONCELOS, Celso dos Santos. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança por uma práxis transformadora. 6. ed. São Paulo: Libertad, 2003.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ZYLBERBERG, Tatiane Passos. Possibilidades corporais como expressão da inteligência humana no processo ensino-aprendizagem. 2007. 280 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.