Banner Portal
Circus activities in elementary school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Circus
Education
Physical Education

How to Cite

SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Circus activities in elementary school: a possibility in school physical education. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 600–614, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8650704. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8650704. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The objective of this work is to report and reflect on the experiences with the circus activities in the
classes of Physical Education in first year of elementary school. This experiment was carried out at the
Municipal School Professara Maria de Lourdes Oliveira, located in the district of Gravatá, CearáMirim city in the State of Rio Grande do Norte (RN). Inspired by the methodology of the action
research, a didactic unit was made up of seven meetings for each class. Experiences have been
experienced with launch juggling and dynamic balance, body balances, acrobatics and ground
acrobatics. These encounters provided creative experiences with the body and expanded the
knowledge of these children about the circus universe.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8650704
PDF (Português (Brasil))

References

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. A perna de pau circense: o mundo sob outra perspectiva. Motriz, Rio Claro, v. 9, n. 3, p. 125-134, 2003. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/09n3/07Bortoleto.pdf.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Atividades circenses: notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética. Cadernos de Formação RBCE, v. 2, n. 2, p. 43-55, 2011. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1256.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DUPRAT, Rodrigo Mallet. Atividades circenses: possibilidades e perspectivas para a educação física escolar. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/274902.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

HILDEBRANDT-STRAMANN, Reiner. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. 4. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

SILVA, Erminia. O circo: sua arte e seus saberes, o circo no Brasil do final do século XIX a meados do XX. 1996. 184 f. Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Tradução Lólio Lourenço de Oliveira. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf.

VIGOTSKI. Lev Semenovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.